Reaaliaikaisen suoratoiston interaktiivisen katsojakokemuksen luominen pelimoottorin avulla
Salin, Samuli (2024)
Salin, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917418
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin interaktiivinen integraatio Twitch-suoratoistopalvelun ja Unity-pelimoottorin välille käyttäen suoratoistopalvelun avointa ohjelmointirajapintaa palvelun ominaisuuksien yhdistämiseksi osaksi pelimoottorilla kehitettyä prototyyppiä. Työssä tutkittiin reaaliaikaisten suoratoistojen teknologioita, historiaa ja nykytilaa sekä Twitch-suoratoistopalvelun integraatioiden toteutuksia, kehittämistä ja niiden merkitystä vuorovaikutuksen lisäämisessä lähettäjän ja katsojien välillä.
Työssä rakennetun prototyypin teemaksi valikoitui minigolfaiheinen peli, jota pystytään pelaamaan joko yksinpelinä tai Twitch-suoratoistopalvelun chatin kautta lähetetyillä komennoilla. Työn päätavoitteena oli kehittää lähettäjän ja katsojien välistä vuorovaikutusta edistävä peli, joka ottaa huomioon reaaliaikaisten suoratoistojen tuomat rajoitukset pelisuunnittelussa ja toteutuksessa.
Integraation toteuttamiseksi Unity-pelimoottoriin lisättiin Twitch-pelimoottoriliitännäinen suoratoistopalvelun ohjelmointirajapintaan yhdistämiseksi. Prototyyppiin kehitettiin myös erillinen IRC-asiakasohjelma chat-viestien vastaanottamiseksi käyttäen suoratoistopalvelun IRC-asiakasohjelmille tarkoitettua palvelinta. Vastaanotetut viestit jäsenneltiin, ja niistä eroteltiin pelille kohdistetut komennot, jotka muutettiin pelissä suoritettaviksi komennoiksi.
Lopputuloksena valmistui onnistunut prototyyppi pelistä, johon lähetyksen katsojat voivat osallistua chatin kautta lähetetyillä viesteillä. Kehitetty prototyyppi osoittaa, että interaktiivisten katsojakokemusten luominen käyttäen pelimoottoria on kätevä tapa luoda ainutlaatuisia kokemuksia reaaliaikaisiin suoratoistoihin keskittyneissä suoratoistopalveluissa. Insinöörityöraportti soveltuu suoratoistopalvelun ja pelimoottorin välisten interaktiivisten pelisovelluksien kehittämisen tietopohjan kartuttamiseen. Raporttia voidaan soveltaa myös reaaliaikaisten suoratoistojen vuorovaikutusta hyödyntävän pelin luomisessa siten, että käytetään Unity-pelimoottoria ja Twitch-ohjelmointirajapintaa integraation kehittämiseen.
Työssä rakennetun prototyypin teemaksi valikoitui minigolfaiheinen peli, jota pystytään pelaamaan joko yksinpelinä tai Twitch-suoratoistopalvelun chatin kautta lähetetyillä komennoilla. Työn päätavoitteena oli kehittää lähettäjän ja katsojien välistä vuorovaikutusta edistävä peli, joka ottaa huomioon reaaliaikaisten suoratoistojen tuomat rajoitukset pelisuunnittelussa ja toteutuksessa.
Integraation toteuttamiseksi Unity-pelimoottoriin lisättiin Twitch-pelimoottoriliitännäinen suoratoistopalvelun ohjelmointirajapintaan yhdistämiseksi. Prototyyppiin kehitettiin myös erillinen IRC-asiakasohjelma chat-viestien vastaanottamiseksi käyttäen suoratoistopalvelun IRC-asiakasohjelmille tarkoitettua palvelinta. Vastaanotetut viestit jäsenneltiin, ja niistä eroteltiin pelille kohdistetut komennot, jotka muutettiin pelissä suoritettaviksi komennoiksi.
Lopputuloksena valmistui onnistunut prototyyppi pelistä, johon lähetyksen katsojat voivat osallistua chatin kautta lähetetyillä viesteillä. Kehitetty prototyyppi osoittaa, että interaktiivisten katsojakokemusten luominen käyttäen pelimoottoria on kätevä tapa luoda ainutlaatuisia kokemuksia reaaliaikaisiin suoratoistoihin keskittyneissä suoratoistopalveluissa. Insinöörityöraportti soveltuu suoratoistopalvelun ja pelimoottorin välisten interaktiivisten pelisovelluksien kehittämisen tietopohjan kartuttamiseen. Raporttia voidaan soveltaa myös reaaliaikaisten suoratoistojen vuorovaikutusta hyödyntävän pelin luomisessa siten, että käytetään Unity-pelimoottoria ja Twitch-ohjelmointirajapintaa integraation kehittämiseen.