Läsnä opinnoissa : opas Ammattiopisto Lappian opetus- ja ohjaushenkilöstölle opintoihin kiinnittymisen vahvistamiseksi ja poissaolojen ehkäisemiseksi
Hellevaara, Anni (2024)
Hellevaara, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817191
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Vahva - turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitosarki -hanketta, jossa opinnäytetyön toimeksiantaja, Ammattiopisto Lappia toimii osatoteuttajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Ammattiopisto Lappian opetus- ja ohjaushenkilöstölle opas, joka tarjoaa tukea opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen vahvistamiseen ja poissaolojen ehkäisyyn.
Valitsin toiminnallisen ja kehittämispainotteisen opinnäytetyöni tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän ja hyödynsin tiedonkeruumenetelminä havainnointia sekä verkkokyselyä, jonka toteutin toimeksiantajan henkilöstölle. Opinnäytetyöni teoriaperustan laadin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää kirjalli-suutta, luotettavia verkkolähteitä sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia hyödyn-täen. Teoriaosuudessa tarkastelen opintoihin kiinnittymisen ja koulupoissaolojen käsitteitä, opintoihin kiinnittymisen vahvistamista sekä koulupoissaolojen vaikutuksia ja ennaltaehkäisyä.
Opinnäytetyön laatimisen aikana osallistin toimeksiantajan henkilöstöä oppaan kehittämis- ja arviointiprosessiin, jonka tuloksena syntyi "Läsnä opinnoissa" -opas. Läsnä opinnoissa-oppaasta toimeksiantajan opetus- ja ohjaushenkilöstö saa tukea opiskelijoidensa opintoihin kiinnittymisen vahvistamiseksi, poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi sekä niihin puuttumiseksi. Opas tuotettiin painatettuna sekä sähköisenä versiona, jotta toimeksiantaja pystyy päivittämään sitä tarvittaessa.
Valitsin toiminnallisen ja kehittämispainotteisen opinnäytetyöni tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän ja hyödynsin tiedonkeruumenetelminä havainnointia sekä verkkokyselyä, jonka toteutin toimeksiantajan henkilöstölle. Opinnäytetyöni teoriaperustan laadin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää kirjalli-suutta, luotettavia verkkolähteitä sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia hyödyn-täen. Teoriaosuudessa tarkastelen opintoihin kiinnittymisen ja koulupoissaolojen käsitteitä, opintoihin kiinnittymisen vahvistamista sekä koulupoissaolojen vaikutuksia ja ennaltaehkäisyä.
Opinnäytetyön laatimisen aikana osallistin toimeksiantajan henkilöstöä oppaan kehittämis- ja arviointiprosessiin, jonka tuloksena syntyi "Läsnä opinnoissa" -opas. Läsnä opinnoissa-oppaasta toimeksiantajan opetus- ja ohjaushenkilöstö saa tukea opiskelijoidensa opintoihin kiinnittymisen vahvistamiseksi, poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi sekä niihin puuttumiseksi. Opas tuotettiin painatettuna sekä sähköisenä versiona, jotta toimeksiantaja pystyy päivittämään sitä tarvittaessa.