Virtuaalituotannon prototyyppi
Gustafsson, Mikael (2024)
Gustafsson, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917571
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin Metropolian Karamalmin kampuksen tieto- ja viestintätekniikan medialaboratorioon virtuaalituotannon prototyyppi. Medialaboratorioon on rakennettu valo- ja videokuvausta varten monipuoliset valaistusolosuhteet ja monikerroksiset taustamateriaalit. Tilaa haluttiin jatkokehittää, ja tarkoitus oli hyödyntää green screen -taustakangasta ensisijaisesti reaaliaikaisissa video-lähetyksissä.
Virtuaalituotannon prototyypissä realistinen henkilö tai henkilöt sijoitettiin virtuaaliseen ympäristöön, jossa virtuaalinen pelimoottorilla luotu tausta seurasi kameran fyysistä liikettä seurantajärjestelmän avulla. Näin saatiin illuusio kuvattavan kohteen olevan aivan toisessa tilassa tai maisemassa.
Virtuaalituotannon prototyypin kehityksessä käytettiin ketterän kehityksen mene-telmää. Sen pohjalta pystyttiin jakaa koko prosessi kolmeen eri kehitysvaiheeseen. Ensimmäiset testit -osassa tutustuttiin ja testattiin saatavilla olevia laitteita ja ohjelmia. Järjestelmän varmistumisen aikana selkeytyi järjestelmän käyttöön valittavat laitteet ja ohjelmat. Lopullisessa kokoonpanossa rakennettiin ja testattiin valittujen osien muodostama järjestelmä.
Toimiva prototyyppi saatiin toteutettua lähtövaatimusten mukaisesti eli toiminta-varma ja nopeasti rakennettavissa oleva liikkeenseurantajärjestelmä yhdistettynä virtuaaliseen taustaan. Järjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi kuvattaessa tiedotus- ja opetusmateriaaleja. Jatkokehityksenä seuraavat askeleet ovat taustojen luominen pelimoottorin avulla ja siihen integroitu virtuaalikameran ohjausjärjestelmä nopeuttamaan virtuaalikameran sijoitusta suhteessa reaalimaailman videokameran fyysiseen paikkaan.
Järjestelmää voidaan hyödyntää animaatioiden ja pelivideoiden virtuaalikameran kamera-ajoissa. Näin kameran liikkeeseen saadaan inhimillinen kosketus tuottamaan realistisen kuvauksen tunnetta.
Virtuaalituotannon prototyypissä realistinen henkilö tai henkilöt sijoitettiin virtuaaliseen ympäristöön, jossa virtuaalinen pelimoottorilla luotu tausta seurasi kameran fyysistä liikettä seurantajärjestelmän avulla. Näin saatiin illuusio kuvattavan kohteen olevan aivan toisessa tilassa tai maisemassa.
Virtuaalituotannon prototyypin kehityksessä käytettiin ketterän kehityksen mene-telmää. Sen pohjalta pystyttiin jakaa koko prosessi kolmeen eri kehitysvaiheeseen. Ensimmäiset testit -osassa tutustuttiin ja testattiin saatavilla olevia laitteita ja ohjelmia. Järjestelmän varmistumisen aikana selkeytyi järjestelmän käyttöön valittavat laitteet ja ohjelmat. Lopullisessa kokoonpanossa rakennettiin ja testattiin valittujen osien muodostama järjestelmä.
Toimiva prototyyppi saatiin toteutettua lähtövaatimusten mukaisesti eli toiminta-varma ja nopeasti rakennettavissa oleva liikkeenseurantajärjestelmä yhdistettynä virtuaaliseen taustaan. Järjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi kuvattaessa tiedotus- ja opetusmateriaaleja. Jatkokehityksenä seuraavat askeleet ovat taustojen luominen pelimoottorin avulla ja siihen integroitu virtuaalikameran ohjausjärjestelmä nopeuttamaan virtuaalikameran sijoitusta suhteessa reaalimaailman videokameran fyysiseen paikkaan.
Järjestelmää voidaan hyödyntää animaatioiden ja pelivideoiden virtuaalikameran kamera-ajoissa. Näin kameran liikkeeseen saadaan inhimillinen kosketus tuottamaan realistisen kuvauksen tunnetta.