Barbie 3D-hahmon suunnittelu ja toteutus
Seitsara, Anna (2024)
Seitsara, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoriaosuuden tavoitteena on tutkia ja analysoida Barbie-animaatioelokuvien 3D-mallien evoluutiota vuosien varrella, tarkastella miten muuttuvat design-trendit sekä teknologian kehittyvät mahdollisuudet ovat vaikuttaneet lopputulokseen. Työ vertailee Barbie-mallien kehitystä hahmomallinnuksen ja vaatedesignin näkökulmasta, yrityksenä selvittää mikä tekee Barbiesta Barbien.
Opinnäytetyö on tehty erikoistumisprojektin rinnalla, johon sisältyy oman Barbie 3D-mallin suunnittelu ja toteutus. Työn tavoitteena oli luoda kokonainen rigausvalmis 3D-hahmo. Projektin prosessi kuvataan vaihe vaiheelta alun konseptoinnista lopun teksturointiin asti. Projektityön tarkoituksena oli syventää omaa 3D-hahmomallinuksen ymmärrystä ja osaamistani. Työ on itsenäinen projekti eikä opinnäytetyö kuvasta mallin jatkotarkoituksia. Työn lopputuloksena syntyi originaali Barbie-malli.
Opinnäytetyö on tehty erikoistumisprojektin rinnalla, johon sisältyy oman Barbie 3D-mallin suunnittelu ja toteutus. Työn tavoitteena oli luoda kokonainen rigausvalmis 3D-hahmo. Projektin prosessi kuvataan vaihe vaiheelta alun konseptoinnista lopun teksturointiin asti. Projektityön tarkoituksena oli syventää omaa 3D-hahmomallinuksen ymmärrystä ja osaamistani. Työ on itsenäinen projekti eikä opinnäytetyö kuvasta mallin jatkotarkoituksia. Työn lopputuloksena syntyi originaali Barbie-malli.