Hoitotyön lähiesihenkilöiden perehdytyksen nykytila ja kehittämistarpeet
Valli, Tuovi (2024)
Valli, Tuovi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917611
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyön lähiesihenkilöiden (osastonhoitajat ja apulaisosastonhoitajat) näkemyksiä työhönsä tarvittavasta perehdytyksestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lähiesihenkilöiden kokemuksiin perustuen perehdytyksen nykytilasta sekä kehittämistarpeista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja aineiston keruumenetelmänä oli kysely. Hoitotyön lähiesihenkilöille lähetettiin e-kyselylomake, jossa oli avoimia kysymyksiä sekä muutama monivalintakysymys, joilla kartoitettiin taustatietoja. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitotyön lähiesihenkilöiden perehdytys on tärkeää ja suurin osa lähiesihenkilöistä on saanut perehdytystä nykyiseen esihenkilötehtäväänsä. Tulosten mukaan perehdytyksen tulee koostua kokonaisvaltaisesti johtamisen eri osa-alueista kuten henkilökunnan ja työyhteisön vastuullisesta johtamisesta, ihmissuhde- ja yhteistyötaitojen sekä resurssien ja järjestelmien hallinnasta. Lisäksi perehdytyksen tulisi olla jatkuvaa, lähiesihenkilöille tulisi olla oma suunniteltu perehdytyskokonaisuus. Lähiesihenkilötyön edistäminen on tulosten mukaan tärkeää, lähiesihenkilöille tulee antaa tukea perehdytyksen aikana ja sen jälkeen. Vastausten mukaan yhteistyötä tulee hyödyntää esihenkilötyössä myös perehdytyksen näkökulmasta. Perehdytystä tukee pari- tai tiimityöskentely, työskentely yhdessä kollegan kanssa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lähiesihenkilöiden ammattitaidon muodostumista ja kehittymistä voidaan edistää erilaisilla esihenkilökoulutuksilla, jotka ovat osa perehdytystä. Opinnäytetyön tulosten mukaan perehdytyksellä voidaan vaikuttaa myös lähiesihenkilötyöhön liittyvien tehtävien hallintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella hoitotyön lähiesihenkilöiden perehdytystä tulee kehittää. Lähiesihenkilöille tulee tarjota jatkuvaa perehdytystä, joka alkaa uuden lähiesihenkilön perehdytyksellä ja muuttuu valmentavilla koulutuksilla, mentoroinnilla ja työnohjauksella ylläpidettäväksi ja tuettavaksi lähiesihenkilö osaamiseksi.
Tämän opinnäytetyön vastauksien perusteella voidaan kehittää lähiesihenkilöiden perehdytystä ja suunnitella lähiesihenkilöille suunnattu perehdytysohjelma.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitotyön lähiesihenkilöiden perehdytys on tärkeää ja suurin osa lähiesihenkilöistä on saanut perehdytystä nykyiseen esihenkilötehtäväänsä. Tulosten mukaan perehdytyksen tulee koostua kokonaisvaltaisesti johtamisen eri osa-alueista kuten henkilökunnan ja työyhteisön vastuullisesta johtamisesta, ihmissuhde- ja yhteistyötaitojen sekä resurssien ja järjestelmien hallinnasta. Lisäksi perehdytyksen tulisi olla jatkuvaa, lähiesihenkilöille tulisi olla oma suunniteltu perehdytyskokonaisuus. Lähiesihenkilötyön edistäminen on tulosten mukaan tärkeää, lähiesihenkilöille tulee antaa tukea perehdytyksen aikana ja sen jälkeen. Vastausten mukaan yhteistyötä tulee hyödyntää esihenkilötyössä myös perehdytyksen näkökulmasta. Perehdytystä tukee pari- tai tiimityöskentely, työskentely yhdessä kollegan kanssa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lähiesihenkilöiden ammattitaidon muodostumista ja kehittymistä voidaan edistää erilaisilla esihenkilökoulutuksilla, jotka ovat osa perehdytystä. Opinnäytetyön tulosten mukaan perehdytyksellä voidaan vaikuttaa myös lähiesihenkilötyöhön liittyvien tehtävien hallintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella hoitotyön lähiesihenkilöiden perehdytystä tulee kehittää. Lähiesihenkilöille tulee tarjota jatkuvaa perehdytystä, joka alkaa uuden lähiesihenkilön perehdytyksellä ja muuttuu valmentavilla koulutuksilla, mentoroinnilla ja työnohjauksella ylläpidettäväksi ja tuettavaksi lähiesihenkilö osaamiseksi.
Tämän opinnäytetyön vastauksien perusteella voidaan kehittää lähiesihenkilöiden perehdytystä ja suunnitella lähiesihenkilöille suunnattu perehdytysohjelma.