Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viher- ja urheilupesu ilmiöinä

Luumi, Veeti (2024)

 
Avaa tiedosto
Luumi_Veeti.pdf (509.0Kt)
Lataukset: 


Luumi, Veeti
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia viher- ja urheilupesua ilmiöinä. Pääasiallinen tavoite oli tutkia sitä, kuinka nämä kyseiset ilmiöt vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen sekä ostopäätöksiin. Tavoitteena oli myös tutkia sitä, kuinka yksittäinen kuluttaja kokee tunnistavansa ilmiöitä arjessaan. Se, kuinka kuluttajat kokevat tunnistavansa ilmiöt ja se, kuinka moni tekee omat ostopäätöksensä pohtien ympäristöasioita, olivat tarkastelun kohteena.

Toissijaisena aiheena tutkimuksessani oli viher- ja urheilupesu ilmiöt ja se, kuinka yritykset ja organisaatiot pyrkivät hyödyntämään ilmiöitä omassa markkinoinnissa ja mainonnassaan. Tarkastelin ilmiöitä sekä kotimaisessa että globaalissa kuvassa, jotta sain laajan käsityksen siitä, miten ilmiöt vaikuttavat jopa valtioiden väliseen kaupan käyntiin. Aihe on laaja ja kaikkiin mahdollisiin tapauksiin en pystynyt tässä tutkimuksessa tutustumaan, mutta valikoin eniten pinnalla olevat tapaukset tarkastelun alaiseksi.

Tutkimusmenetelmä, joka näytteli suurta roolia tutkimuksessani, oli ehdottomasti kuluttajakysely, jonka suoritin osana opinnäytetyötä. Kyselyn avulla sain laajan käsityksen siitä, kuinka yksittäiset kuluttajat kokevat ilmiöiden vaikutuksen omaan arkeensa sekä, kuinka kyseiset ilmiöt ovat tunnistettavissa yksittäisen kuluttajan osalta. Esitin kyselyn lopputulokset selkeästi, jotta lukija saa mahdollisimman selvän kuvan siitä, miten ilmiöt ovat kuluttajakentässä esillä.

Tulokset kuluttajakyselyn osalta olivat erittäin mielenkiintoisia, koska niiden linja on täysin erilainen mitä kuvittelin. Koko työn osalta tavoitteena oli saada ilmiöiden tietoisuusaste nousuun ja tämän työn avulla lukija voi tutustua ilmiöihin tarkemmin sekä mahdollisesti saada apuja mainonnan kriittiseen tarkasteluun. Toisaalta yritykset voivat saada tuloksista tietoa siitä, kuinka kuluttajat näkevät ilmiöt sekä sen, mikä niiden vaikutus ostopäätöksiin on.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste