Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liukurengastiivisteen testaus anturointimenetelmällä

Takala, Kalle (2024)

 
Avaa tiedosto
Takala_Kalle.pdf (3.117Mt)
Lataukset: 


Takala, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa testausta koeajolaitteistolla prosessinesteen eri lämpötiloissa Tiivistetekniikka Oy:n mekaaniselle kaksitoimiselle LP-D-liukurengastiivisteelle. Tässä liukurengastiivisteessä oli yrityksen valmistama Nonflow™ -sulkunestejärjestelmä, joka pitää tiivisteveden paineistettuna ja vettä ei näin tarvitse laskea läpi.

Tarkoituksena oli löytää käyttölämpötilan rajoja ennen tiivisteen hajoamista ja tavoitteena oli testilaitteiston lämpötilarajoitukset huomioiden saavuttaa 140℃ asteen prosessinesteen lämpötila. Testauksessa tehtiin värähtelymittausta yhdellä kolmeakselisella kiihtyvyysanturilla ja lämpötilojen seurantaa neljällä Pt1000-lämpöanturilla. Työ suoritettiin yrityksen toimitiloissa koeajolaitteistolla.

Suoritettiin kaksi erityyppistä koeajoa, joissa molemmissa käytettiin samoja liukupintamateriaalipareja sekä paineita. Pidempi tasaisen lämmönnoston testi ilman ulkopuolista häiriötä sekä lyhempi testi ulkopuolisen häiriön kanssa. Näiden tuloksia tarkasteltiin mittauslaitteiden omilla analysointiohjelmilla. Visuaalista tarkastelua tehtiin koeajojen kaikissa vaiheissa.

Tuloksina saatiin mittaustuloksia värähtelystä sekä lämmön kehittymisestä liukurengastiivisteestä keskipakopumpussa. Merkittäviä vaurioita syntyi tiivisteen liukupintapareille vasta kun aiheutettiin kuivakäyntiä ulkopuolisella häiriöllä eli laskemalla paineet pois järjestelmästä.

Värähtelymittauksessa ei havaittu liukurengastiivisteen hajoamiseen viittavia värähtelypiikkejä. Lämpötilan seurannasta eri kohdissa pystyttiin päättelemään mitä liukurengastiivisteelle tapahtui eri lämpötiloissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste