Liukurengastiivisteen testaus anturointimenetelmällä
Takala, Kalle (2024)
Takala, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa testausta koeajolaitteistolla prosessinesteen eri lämpötiloissa Tiivistetekniikka Oy:n mekaaniselle kaksitoimiselle LP-D-liukurengastiivisteelle. Tässä liukurengastiivisteessä oli yrityksen valmistama Nonflow™ -sulkunestejärjestelmä, joka pitää tiivisteveden paineistettuna ja vettä ei näin tarvitse laskea läpi.
Tarkoituksena oli löytää käyttölämpötilan rajoja ennen tiivisteen hajoamista ja tavoitteena oli testilaitteiston lämpötilarajoitukset huomioiden saavuttaa 140℃ asteen prosessinesteen lämpötila. Testauksessa tehtiin värähtelymittausta yhdellä kolmeakselisella kiihtyvyysanturilla ja lämpötilojen seurantaa neljällä Pt1000-lämpöanturilla. Työ suoritettiin yrityksen toimitiloissa koeajolaitteistolla.
Suoritettiin kaksi erityyppistä koeajoa, joissa molemmissa käytettiin samoja liukupintamateriaalipareja sekä paineita. Pidempi tasaisen lämmönnoston testi ilman ulkopuolista häiriötä sekä lyhempi testi ulkopuolisen häiriön kanssa. Näiden tuloksia tarkasteltiin mittauslaitteiden omilla analysointiohjelmilla. Visuaalista tarkastelua tehtiin koeajojen kaikissa vaiheissa.
Tuloksina saatiin mittaustuloksia värähtelystä sekä lämmön kehittymisestä liukurengastiivisteestä keskipakopumpussa. Merkittäviä vaurioita syntyi tiivisteen liukupintapareille vasta kun aiheutettiin kuivakäyntiä ulkopuolisella häiriöllä eli laskemalla paineet pois järjestelmästä.
Värähtelymittauksessa ei havaittu liukurengastiivisteen hajoamiseen viittavia värähtelypiikkejä. Lämpötilan seurannasta eri kohdissa pystyttiin päättelemään mitä liukurengastiivisteelle tapahtui eri lämpötiloissa.
Tarkoituksena oli löytää käyttölämpötilan rajoja ennen tiivisteen hajoamista ja tavoitteena oli testilaitteiston lämpötilarajoitukset huomioiden saavuttaa 140℃ asteen prosessinesteen lämpötila. Testauksessa tehtiin värähtelymittausta yhdellä kolmeakselisella kiihtyvyysanturilla ja lämpötilojen seurantaa neljällä Pt1000-lämpöanturilla. Työ suoritettiin yrityksen toimitiloissa koeajolaitteistolla.
Suoritettiin kaksi erityyppistä koeajoa, joissa molemmissa käytettiin samoja liukupintamateriaalipareja sekä paineita. Pidempi tasaisen lämmönnoston testi ilman ulkopuolista häiriötä sekä lyhempi testi ulkopuolisen häiriön kanssa. Näiden tuloksia tarkasteltiin mittauslaitteiden omilla analysointiohjelmilla. Visuaalista tarkastelua tehtiin koeajojen kaikissa vaiheissa.
Tuloksina saatiin mittaustuloksia värähtelystä sekä lämmön kehittymisestä liukurengastiivisteestä keskipakopumpussa. Merkittäviä vaurioita syntyi tiivisteen liukupintapareille vasta kun aiheutettiin kuivakäyntiä ulkopuolisella häiriöllä eli laskemalla paineet pois järjestelmästä.
Värähtelymittauksessa ei havaittu liukurengastiivisteen hajoamiseen viittavia värähtelypiikkejä. Lämpötilan seurannasta eri kohdissa pystyttiin päättelemään mitä liukurengastiivisteelle tapahtui eri lämpötiloissa.