Strategiatyöskentelyn uudistaminen henkilöstöpalvelualan asiantuntijayrityksessä
Mustaniemi, Tiina (2024)
Mustaniemi, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada aikaan organisaatiolle tiiviimpi ja yhtenäisempi näkemys strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisen suunnasta, sekä tämän perusteella määrittää strategiatyöskentelyn johtamiselle viitekehys, joka antaa toiminnalle suuntaviivat, mutta mahdollistaa luovat ja ketterät muutokset strategiaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälainen strategiatyöskentelyn toteuttamistapa soveltuu organisaatiolle, miten strategia siinä muotoutuu ja miten toimintaa johdetaan strategisten tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyö vastaa organisaatiossa tunnistettuun tarpeeseen muodostaa jäsentymättömästä visiosta selkeä näkemys strategiatyön ohjaamiseksi riittävällä tarkkuudella menettämättä mahdollisuutta luoviin suunnanmuutoksiin, sekä ratkaista, miten strategiaprosessia johdetaan itseohjautuvassa organisaatiossa.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytetään tapaustutkimusta ja tutkimusote on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja analyysimenetelmänä induktiivinen sisällönanalyysi. Teemahaastattelun avulla kartoitetaan organisaatiossa työskentelevien näkemyksiä strategiasta ja organisaation asemoitumisesta liiketoimintaympäristöönsä. Kehittämismenetelmänä käytetään työpajatyöskentelyä. Työpajoissa muodostetaan yhteinen näkemys strategiaan liittyvistä valinnoista ja laaditaan liiketoimintamalli strategian toteuttamiseksi, sekä muodostetaan käsitys organisaation kilpailutekijöistä.
Teemahaastattelun tuloksia hyödynnettiin työpajojen kehittämistyön suuntaamisessa. Strategian toteutusta lähestyttiin Business model canvas -liiketoimintamallin avulla, asiakas- ja arvonluontinäkökulmaan perehdyttiin syvällisemmin Value proposition canvas -mallin ja organisaation kilpailutekijöihin ja strategian painopisteisiin Sinisen meren strategiaprofiilin avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan liiketoimintamalli, jonka tavoitteena on markkinan kehittäminen ja muuttaminen, sekä erottautuminen markkinarakoja hyödyntämällä ja uudenlaisia palveluratkaisuja tarjoamalla. Organisaation strategian pyrkimyksenä on tehdä jotain uutta ja erilaista ja siten erottautua kilpailijoista. Liiketoimintamallin tarkastelu myös avasi kokonaan uusia näkökulmia ja toimintamahdollisuuksia.
Visiosta saatiin aikaan selkeä näkemys ja sen avulla rakennettiin strategiatyöskentelyyn joustava ja muokkautuva toimintamalli, jota itseohjautuvassa organisaatiossa ohjataan kollektiivisen toiminnan aikaansaaman konsensuksen avulla.
Organisaation strategiaprosessi on jatkuva, innovatiivinen ja opportunistinen. Strategiaprosessissa korostui adaptiivinen ja reflektoiva lähestymistapa, sekä strategiaprosessin ohjaaminen periaattein, menetelmin ja viitekehyksin. Strategia muodostuu prosessissa oppimisen kautta spontaanisti ja opportunistisesti, ryhmän näkemysten sopeutuessa toimintaympäristöön.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytetään tapaustutkimusta ja tutkimusote on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja analyysimenetelmänä induktiivinen sisällönanalyysi. Teemahaastattelun avulla kartoitetaan organisaatiossa työskentelevien näkemyksiä strategiasta ja organisaation asemoitumisesta liiketoimintaympäristöönsä. Kehittämismenetelmänä käytetään työpajatyöskentelyä. Työpajoissa muodostetaan yhteinen näkemys strategiaan liittyvistä valinnoista ja laaditaan liiketoimintamalli strategian toteuttamiseksi, sekä muodostetaan käsitys organisaation kilpailutekijöistä.
Teemahaastattelun tuloksia hyödynnettiin työpajojen kehittämistyön suuntaamisessa. Strategian toteutusta lähestyttiin Business model canvas -liiketoimintamallin avulla, asiakas- ja arvonluontinäkökulmaan perehdyttiin syvällisemmin Value proposition canvas -mallin ja organisaation kilpailutekijöihin ja strategian painopisteisiin Sinisen meren strategiaprofiilin avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan liiketoimintamalli, jonka tavoitteena on markkinan kehittäminen ja muuttaminen, sekä erottautuminen markkinarakoja hyödyntämällä ja uudenlaisia palveluratkaisuja tarjoamalla. Organisaation strategian pyrkimyksenä on tehdä jotain uutta ja erilaista ja siten erottautua kilpailijoista. Liiketoimintamallin tarkastelu myös avasi kokonaan uusia näkökulmia ja toimintamahdollisuuksia.
Visiosta saatiin aikaan selkeä näkemys ja sen avulla rakennettiin strategiatyöskentelyyn joustava ja muokkautuva toimintamalli, jota itseohjautuvassa organisaatiossa ohjataan kollektiivisen toiminnan aikaansaaman konsensuksen avulla.
Organisaation strategiaprosessi on jatkuva, innovatiivinen ja opportunistinen. Strategiaprosessissa korostui adaptiivinen ja reflektoiva lähestymistapa, sekä strategiaprosessin ohjaaminen periaattein, menetelmin ja viitekehyksin. Strategia muodostuu prosessissa oppimisen kautta spontaanisti ja opportunistisesti, ryhmän näkemysten sopeutuessa toimintaympäristöön.