Polygoniverkon rikkominen Unityssa
Volanen, Topi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917852
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia polygoniverkkojen rikkomista Unityssa ja yrittää selvittää polygoniverkon rikkomisen yksinkertaisimmat ja helpoimmat tavat. Insinöörityö tehtiin tutkimalla Unityn mahdollisuuksia ja kokeilemalla niiden käyttöönottoa omassa Unity-projektissa.
Insinöörityössä selvitettiin, mistä Unityn polygoniverkot muodostuvat ja miten niitä voidaan muokata. Insinöörityössä myös perehdyttiin tapoihin, joilla voidaan optimoida polygoniverkkojen muokkaamista.
Insinöörityössä rakennettiin neljä eri tapaa polygoniverkon muokkaamiseen ja rikkomiseen. Nämä tavat olivat tunnetun polygoniverkon rikkominen, polygoniverkon rikkominen erillisiksi polygoneiksi, verteksien työntäminen ja polygoniverkon puolittaminen. Insinöörityössä rakennettiin ja ideoitiin neljän polygoniverkon muokkaamistavan lisäksi myös vaihtoehtoisia tapoja, joilla voidaan kiertää polygonin rikkominen.
Johtopäätökseksi tuli, että täytyy olla varma, että polygoniverkon rikkominen on tarpeellista tai ettei sitä voida tehdä jollain yksinkertaisemmalla tavalla. Muuten polygoniverkon rikkominen vain johtaa turhaan työtaakan kasvuun ja ohjelman suorituskyvyn heikkenemiseen.
Insinöörityössä selvitettiin, mistä Unityn polygoniverkot muodostuvat ja miten niitä voidaan muokata. Insinöörityössä myös perehdyttiin tapoihin, joilla voidaan optimoida polygoniverkkojen muokkaamista.
Insinöörityössä rakennettiin neljä eri tapaa polygoniverkon muokkaamiseen ja rikkomiseen. Nämä tavat olivat tunnetun polygoniverkon rikkominen, polygoniverkon rikkominen erillisiksi polygoneiksi, verteksien työntäminen ja polygoniverkon puolittaminen. Insinöörityössä rakennettiin ja ideoitiin neljän polygoniverkon muokkaamistavan lisäksi myös vaihtoehtoisia tapoja, joilla voidaan kiertää polygonin rikkominen.
Johtopäätökseksi tuli, että täytyy olla varma, että polygoniverkon rikkominen on tarpeellista tai ettei sitä voida tehdä jollain yksinkertaisemmalla tavalla. Muuten polygoniverkon rikkominen vain johtaa turhaan työtaakan kasvuun ja ohjelman suorituskyvyn heikkenemiseen.