Ajoneuvopaikkojen erilaiset järjestelyt
Ritola, Mika (2024)
Ritola, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917876
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, miten ajoneuvopaikkoja järjestetään sekä miten lait ja maankäytön suunnittelu vaikuttavat niiden järjestelyihin.
Insinöörityössä selvitettiin ajoneuvopaikkojen sääntelyn historiaa Suomessa. Lisäksi perehdyttiin siihen, millaisia vaikutuksia alueidenkäytön suunnittelujärjestelmällä, maankäyttö- ja rakennuslailla, Suomen rakentamismääräyskokoelmalla ja RT-kortiston ohjeilla on ajoneuvopaikkojen järjestelyyn. Työssä selvitettiin myös ajoneuvopaikkojen erilaisia järjestämistapoja ja niiden kustannuksia sekä kartoitettiin esimerkkikuntien erilaisia pysäköintipaikkojen mitoitusnormeja.
Työssä selvisi, että ajoneuvopaikkoja voidaan järjestää maanpäällisiin ja -alaisiin pysäköintilaitoksiin tai -alueisiin ja että kunnat voivat itse vaikuttaa asemakaavoituksella siihen, miten ajoneuvopaikkoja on mahdollista järjestää. Asemakaavamerkinnöillä tehdään aluevaraukset pysäköinnille, ja asemakaavamääräyksissä kerrotaan, millaisilla ratkaisuilla pysäköinti on mahdollista rakentaa.
Ajoneuvopaikkojen sääntelyä on tehty jo 1950-luvulta lähtien autoistumisen yleistyessä. Ajoneuvopaikkojen mitoituksen avulla kunnat pystyvät vaikuttamaan pysäköinnin määrään haluamallaan tavalla. Tässä insinöörityössä tutkittujen kuntien pysäköintinormit ovat keskenään hyvin samankaltaisia. Keskusta- ja kaupunkikeskusalueilla, joilla julkinen liikenne toimii hyvin, mitoitusnormit ovat väljempiä kuin esikaupunkialueilla
Insinöörityössä selvitettiin ajoneuvopaikkojen sääntelyn historiaa Suomessa. Lisäksi perehdyttiin siihen, millaisia vaikutuksia alueidenkäytön suunnittelujärjestelmällä, maankäyttö- ja rakennuslailla, Suomen rakentamismääräyskokoelmalla ja RT-kortiston ohjeilla on ajoneuvopaikkojen järjestelyyn. Työssä selvitettiin myös ajoneuvopaikkojen erilaisia järjestämistapoja ja niiden kustannuksia sekä kartoitettiin esimerkkikuntien erilaisia pysäköintipaikkojen mitoitusnormeja.
Työssä selvisi, että ajoneuvopaikkoja voidaan järjestää maanpäällisiin ja -alaisiin pysäköintilaitoksiin tai -alueisiin ja että kunnat voivat itse vaikuttaa asemakaavoituksella siihen, miten ajoneuvopaikkoja on mahdollista järjestää. Asemakaavamerkinnöillä tehdään aluevaraukset pysäköinnille, ja asemakaavamääräyksissä kerrotaan, millaisilla ratkaisuilla pysäköinti on mahdollista rakentaa.
Ajoneuvopaikkojen sääntelyä on tehty jo 1950-luvulta lähtien autoistumisen yleistyessä. Ajoneuvopaikkojen mitoituksen avulla kunnat pystyvät vaikuttamaan pysäköinnin määrään haluamallaan tavalla. Tässä insinöörityössä tutkittujen kuntien pysäköintinormit ovat keskenään hyvin samankaltaisia. Keskusta- ja kaupunkikeskusalueilla, joilla julkinen liikenne toimii hyvin, mitoitusnormit ovat väljempiä kuin esikaupunkialueilla