Modulaarisen konseptin vahvuudet ja heikkoudet kuluttajan näkökulmasta
Sainio, Ella-Kristiina (2024)
Sainio, Ella-Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli paikantaa modulaarisen vaatekonseptin vahvuuksia ja heikkouksia. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta Sofia Ilmonen Oy:lle. Sofia Ilmonen on suomalainen vaatesuunnittelija sekä samaa nimeä kantavan vaatebrändin perustaja. Ilmosen yritys keskittyy muunneltavien vaatteiden valmistukseen. Kaikkien mallistojen vaatteet ovat rakennettu neliön muotoisista moduuleista, jotka kootaan yhteen nappi- ja silmukkamekanismilla.
Tutkielma toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineistoa kerättiin kyselyllä, havainnoinnilla, ajankohtaisilla verkkolähteillä sekä aiheeseen liittyvillä tutkielmilla ja kirjallisuudella. Tutkielmassa syvennytään siihen, mitä modulaarisuus tarkoittaa sekä tutkitaan hyvän tuotteen ominaisuuksia modulaarisuuden ja toimeksiantajan brändikuvauksen näkökulmasta.
Taustatutkimuksen perusteella laadittiin kuluttajille suunnattu kysely. Kyselyssä hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselyn suorista kysymyksistä pystyttiin keräämään ja laskemaan tietyn vastausvaihtoehdon vastausmäärät. Tämän lisäksi kyselyssä on avoimia kysymyksiä, joiden vastauksia tarkastelemalla saatiin laadullista dataa. Avoimien kysymysten vastauksia pyrittiin avaamaan taustatutkimuksen löydösten ja omien pohdintojen kautta. Monia selkeitä heikkouksia ei noussut esiin, joten heikkouksien sijaan tutkimustulosten esittelyssä käytetään termiä kehitysehdotukset. Jotkin havaitut vahvuudet olivat samaa aikaa myös kehityskohteita.
Opinnäytetyön avulla pystyttiin toteamaan kuluttajien olevan erittäin kiinnostuneita modulaarisesta konseptista. Toivon, että tämän opinnäytetyön avulla lukija pystyy syventymään modulaariseen maailman ja luomaan käsityksen siitä mitä modulaarinen konsepti pitää sisällään.
Tutkielma toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineistoa kerättiin kyselyllä, havainnoinnilla, ajankohtaisilla verkkolähteillä sekä aiheeseen liittyvillä tutkielmilla ja kirjallisuudella. Tutkielmassa syvennytään siihen, mitä modulaarisuus tarkoittaa sekä tutkitaan hyvän tuotteen ominaisuuksia modulaarisuuden ja toimeksiantajan brändikuvauksen näkökulmasta.
Taustatutkimuksen perusteella laadittiin kuluttajille suunnattu kysely. Kyselyssä hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselyn suorista kysymyksistä pystyttiin keräämään ja laskemaan tietyn vastausvaihtoehdon vastausmäärät. Tämän lisäksi kyselyssä on avoimia kysymyksiä, joiden vastauksia tarkastelemalla saatiin laadullista dataa. Avoimien kysymysten vastauksia pyrittiin avaamaan taustatutkimuksen löydösten ja omien pohdintojen kautta. Monia selkeitä heikkouksia ei noussut esiin, joten heikkouksien sijaan tutkimustulosten esittelyssä käytetään termiä kehitysehdotukset. Jotkin havaitut vahvuudet olivat samaa aikaa myös kehityskohteita.
Opinnäytetyön avulla pystyttiin toteamaan kuluttajien olevan erittäin kiinnostuneita modulaarisesta konseptista. Toivon, että tämän opinnäytetyön avulla lukija pystyy syventymään modulaariseen maailman ja luomaan käsityksen siitä mitä modulaarinen konsepti pitää sisällään.