2D-pelinkehitys Unity-pelimoottorilla
Jaakkola, Aleksi (2024)
Jaakkola, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella pelinkehityksen eri vaiheita käyttäen Unity-pelimoottoria ja luoda yksinkertainen 2D-peli.
Opinnäytetyössä käsitellään peliteollisuuden historiaa, alkaen sen varhaisista juurista ja seuraten kehitystä nykypäivään saakka. Teoriaosassa tarkastellaan pe linkehityksen prosessia, mukaan lukien suunnittelun, toteutuksen ja testauksen vaiheet, sekä huomioitavia seikkoja peliä suunniteltaessa. Opinnäytetyössä esitellään eri pelimoottorit, keskittyen erityisesti kahteen suurimpaan: Unityyn ja Unreal Engineen, sekä niiden tarjoamiin ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa käydään läpi vaiheittain, kuinka luodaan yksinkertainen 2D-peli Unity-pelimoottorilla, alkaen pelisuunnittelusta ja päätty en pelin toteutukseen. Opinnäytetyön lopputuloksena on toimiva 2D-peli.
Lopuksi tarkastellaan pelin kehitysprosessia jälkikäteen, pohditaan kehityksen aikana kohdattuja haasteita ja arvioidaan onnistumista pelin luomisessa.
Opinnäytetyössä käsitellään peliteollisuuden historiaa, alkaen sen varhaisista juurista ja seuraten kehitystä nykypäivään saakka. Teoriaosassa tarkastellaan pe linkehityksen prosessia, mukaan lukien suunnittelun, toteutuksen ja testauksen vaiheet, sekä huomioitavia seikkoja peliä suunniteltaessa. Opinnäytetyössä esitellään eri pelimoottorit, keskittyen erityisesti kahteen suurimpaan: Unityyn ja Unreal Engineen, sekä niiden tarjoamiin ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa käydään läpi vaiheittain, kuinka luodaan yksinkertainen 2D-peli Unity-pelimoottorilla, alkaen pelisuunnittelusta ja päätty en pelin toteutukseen. Opinnäytetyön lopputuloksena on toimiva 2D-peli.
Lopuksi tarkastellaan pelin kehitysprosessia jälkikäteen, pohditaan kehityksen aikana kohdattuja haasteita ja arvioidaan onnistumista pelin luomisessa.