Musiikin visualisointi Unityn Shader Graph -työkalulla
Pullinen, Teemu (2024)
Pullinen, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917928
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia varjostimien luomista Shader Graph -työkalulla, sekä niiden hyödyntämistä musiikin visualisoinnissa. Työ toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä. Varjostimet luotiin visuaalisesti Unityn Shader Graph -työkalulla.
Shader Graph on Unity-pelimoottorin työkalu, jolla pystytään luomaan monimutkaisia varjostimia täysin visuaalisesti kirjoittamatta minkäänlaista koodia. Toimintaperiaate on erilaisten solmujen (engl. node) yhdistely halutun efektin aikaansaamiseksi.
Insinöörityössä päädyttiin toteuttamaan kaksi erilaista varjostinta, jotka reagoivat eri tavoilla musiikkiin. Toteutuksessa keskityttiin myös iskuntunnistukseen musiikissa. Myös erilaisia varjostimien hyödyntämistapoja musiikin visualisoinnissa tutkittiin. Vaikka varjostimet luotiin visuaalisesti, käytettiin varjostimien muuttujien arvojen kontrolloinnissa ohjelmointia.
Lopputuloksena oli kaksi hyvin erilaista varjostinta, joissa lähestytään visualisointia eri tavoin. Kehitetyssä verteksivarjostimessa keskityttiin lähinnä iskuntunnistukseen, kun taas fragmenttivarjostimen kehityksessä tavoitteena oli näyttävä visualisointi, vaikkei se olisikaan reaaliaikaista. Työn tulos osoittaa työkalun soveltuvan musiikin visualisointiin erinomaisesti. Insinöörityöraportista saa hyvän yleiskäsityksen työkalun sekä siihen liittyvien teknologioiden toiminnasta.
Shader Graph on Unity-pelimoottorin työkalu, jolla pystytään luomaan monimutkaisia varjostimia täysin visuaalisesti kirjoittamatta minkäänlaista koodia. Toimintaperiaate on erilaisten solmujen (engl. node) yhdistely halutun efektin aikaansaamiseksi.
Insinöörityössä päädyttiin toteuttamaan kaksi erilaista varjostinta, jotka reagoivat eri tavoilla musiikkiin. Toteutuksessa keskityttiin myös iskuntunnistukseen musiikissa. Myös erilaisia varjostimien hyödyntämistapoja musiikin visualisoinnissa tutkittiin. Vaikka varjostimet luotiin visuaalisesti, käytettiin varjostimien muuttujien arvojen kontrolloinnissa ohjelmointia.
Lopputuloksena oli kaksi hyvin erilaista varjostinta, joissa lähestytään visualisointia eri tavoin. Kehitetyssä verteksivarjostimessa keskityttiin lähinnä iskuntunnistukseen, kun taas fragmenttivarjostimen kehityksessä tavoitteena oli näyttävä visualisointi, vaikkei se olisikaan reaaliaikaista. Työn tulos osoittaa työkalun soveltuvan musiikin visualisointiin erinomaisesti. Insinöörityöraportista saa hyvän yleiskäsityksen työkalun sekä siihen liittyvien teknologioiden toiminnasta.