Suomalaisen miehen puheenvuoro? : dokumenttielokuva Miesten vuoron esittämä mieskuva ja vastaanotto
Ramstedt, Julia (2024)
Ramstedt, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018223
Tiivistelmä
Joonas Berghällin ja Mika Hotakaisen dokumenttielokuva Miesten vuoro (2009) tuo draamallisin keinoin näkyville suomalaisen miehen, joka kykenee avautumaan ja myötäelämään, mutta toisaalta säilyttää vakaan, tunneilmaisultaan hillityn olemuksen. Elokuvasta syntyneet kokemukset vaihtelivat taitavasti toteutetusta, tarpeellisesta dokumenttielokuvasta vähän vaikuttavaan, jopa turhaan dokumenttielokuvaan. Elokuvan tarjoama mieskuva koettiin menneisyyteen juuttuneeksi, yksipuolista mieskuvaa toistavaksi, mutta myös uudenlaista mieskuvaa vahvistavaksi. Vahvimmin kokemuksista nousi esille se, että elokuva herätti tunteita.
Opinnäytetyöni tulosten perusteella dokumenttielokuva Miesten vuoro onnistui draaman perinteisinä pidetyissä tavoitteissa. Se toteutti draaman ominaispiirteitä ja antoi samaistumispintaa elin-kaaren eri vaiheissa elävänä miehenä, ihmisenä olemisen tarinoihin. Elokuvan saama huomio ja lukuisat palkinnot osoittavat, että dokumenttielokuva Miesten vuoro on sekä sisällöllään että toteutuksellaan tuonut näkyville samaistuttavaa miehisyyttä tai sohaissut sopivasti muutoksessa elävää mieskuvaa. Se on herättänyt pohdintaa suomalaisesta mieskuvasta, sen esittämisen tavoista ja sen mahdollisista uusista tulkinnoista.
Tämä selviää opinnäytetyöstäni, jonka tavoitteena oli selvittää Miesten vuoro -dokumenttielokuvan käyttämiä dramaturgisia keinoja mieskuvan esille tuomisessa ja niiden vaikutusta elokuvan ja sen esittämän mieskuvan vastaanottoon sekä elokuvan vastaanottoa yleisesti.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa tutkin analyysissäni dramaturgisen analyysin keinoin, millaisen miehen kuvan dokumenttielokuva Miesten vuoro esittää. Tutkimukseni toisessa osassa analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla dokumenttielokuvan saamaa vastaanottoa. Vastaanoton analysoinnin aineistona käytin kolmea elokuvasta kirjoitettua arvostelua. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla median esittämän, monipuolisemman mieskuvaston laajempi merkitys kulttuurisen ja yksilötasoisen mieskuvan näkökulmista.
Opinnäytetyöni tulosten perusteella dokumenttielokuva Miesten vuoro onnistui draaman perinteisinä pidetyissä tavoitteissa. Se toteutti draaman ominaispiirteitä ja antoi samaistumispintaa elin-kaaren eri vaiheissa elävänä miehenä, ihmisenä olemisen tarinoihin. Elokuvan saama huomio ja lukuisat palkinnot osoittavat, että dokumenttielokuva Miesten vuoro on sekä sisällöllään että toteutuksellaan tuonut näkyville samaistuttavaa miehisyyttä tai sohaissut sopivasti muutoksessa elävää mieskuvaa. Se on herättänyt pohdintaa suomalaisesta mieskuvasta, sen esittämisen tavoista ja sen mahdollisista uusista tulkinnoista.
Tämä selviää opinnäytetyöstäni, jonka tavoitteena oli selvittää Miesten vuoro -dokumenttielokuvan käyttämiä dramaturgisia keinoja mieskuvan esille tuomisessa ja niiden vaikutusta elokuvan ja sen esittämän mieskuvan vastaanottoon sekä elokuvan vastaanottoa yleisesti.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa tutkin analyysissäni dramaturgisen analyysin keinoin, millaisen miehen kuvan dokumenttielokuva Miesten vuoro esittää. Tutkimukseni toisessa osassa analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla dokumenttielokuvan saamaa vastaanottoa. Vastaanoton analysoinnin aineistona käytin kolmea elokuvasta kirjoitettua arvostelua. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla median esittämän, monipuolisemman mieskuvaston laajempi merkitys kulttuurisen ja yksilötasoisen mieskuvan näkökulmista.