Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma Pihanne Oy:lle
Lehtinen, Mona (2024)
Lehtinen, Mona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018170
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena on luoda viherrakennusalan yritykselle Pihanne Oy monikanavainen ja toimiva digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Työ tehdään yrityksen tarpeeseen luoda johdonmukaisempaa ja suunnitelmallisempaa markkinointia. Työn tavoitteena on yrityksen tunnettuuden lisääminen helposti lähestyttävänä ja luotettavana alan toimijana. Työtä on rajattu niin, että siinä ei käsitellä muita markkinoinnin keinoja, markkinointibudjettia tai analysoida yrityksen kilpailijoita. Opinnäytetyön tuotos on vain toimeksiantajayrityksen käyttöön tarkoitettu.
Opinnäytetyö teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee digitaalista markkinointia. Pääluvussa esitellään digitaalisen markkinoinnin pääpiirteitä sekä sen hyötyjä ja haasteita. Alaluvuissa käsitellään tarkemmin toiminnallisen työn kannalta oleellisia aiheita, kuten sosiaalisen median markkinointia, Instagramia, Facebookia, LinkedInia sekä sähköpostimarkkinointia. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua SOSTAC-mallin avulla. Alaluvuissa käsitellään yksityiskohtaisesti kaikki mallin osa-alueet, joiden pohjalta toiminnallinen työ suoritetaan.
Toiminnallisen työn osuus rakentuu digitaalisesta markkinointiviestintäsuunnitelmasta sekä valmiista julkaisuideoista. Suunnitelma alkaa yrityksen digitaalisten kanavien nykytila-analyysillä, johon sisältyy SWOT-analyysi ja kohderyhmien tunnistaminen. Sen jälkeen määritellään työn tavoitteet, strategia ja toimenpiteet. Suunnitelman loppuosassa käsitellään työn seurannan ja hallinnan menetelmiä. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa kirjoittaja pohtii suunnitelman kehitysehdotuksia sekä oman oppimisen etenemistä.
Tuotokseen sisältyy vuosikello, sisältökalenteri sekä sosiaalisen median kanavien sekä sähköpostimarkkinoinnin valmiit sisältöideat. Suunnitelma on yrityksen resurssien puitteissa kunnianhimoinen, mutta toteutettava. Pihanne Oy voi hyödyntää tuotosta heti sen valmistuttua toukokuussa 2024 sekä myös tulevaisuudessa suunniteltaessa yrityksen markkinointia.
Opinnäytetyö teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee digitaalista markkinointia. Pääluvussa esitellään digitaalisen markkinoinnin pääpiirteitä sekä sen hyötyjä ja haasteita. Alaluvuissa käsitellään tarkemmin toiminnallisen työn kannalta oleellisia aiheita, kuten sosiaalisen median markkinointia, Instagramia, Facebookia, LinkedInia sekä sähköpostimarkkinointia. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua SOSTAC-mallin avulla. Alaluvuissa käsitellään yksityiskohtaisesti kaikki mallin osa-alueet, joiden pohjalta toiminnallinen työ suoritetaan.
Toiminnallisen työn osuus rakentuu digitaalisesta markkinointiviestintäsuunnitelmasta sekä valmiista julkaisuideoista. Suunnitelma alkaa yrityksen digitaalisten kanavien nykytila-analyysillä, johon sisältyy SWOT-analyysi ja kohderyhmien tunnistaminen. Sen jälkeen määritellään työn tavoitteet, strategia ja toimenpiteet. Suunnitelman loppuosassa käsitellään työn seurannan ja hallinnan menetelmiä. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa kirjoittaja pohtii suunnitelman kehitysehdotuksia sekä oman oppimisen etenemistä.
Tuotokseen sisältyy vuosikello, sisältökalenteri sekä sosiaalisen median kanavien sekä sähköpostimarkkinoinnin valmiit sisältöideat. Suunnitelma on yrityksen resurssien puitteissa kunnianhimoinen, mutta toteutettava. Pihanne Oy voi hyödyntää tuotosta heti sen valmistuttua toukokuussa 2024 sekä myös tulevaisuudessa suunniteltaessa yrityksen markkinointia.