Sähköautojen latausjärjestelmien kaapelimitoitukset
Kyllönen, Tuomas (2024)
Kyllönen, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sähköautojen latausjärjestelmiin liittyviä tekijöitä, joita tulee vastaan niiden suunnittelussa. Selvitettävänä oli kiinteistön tehoreservin selvitys ja kaapelimitoituksiin liittyviä teki-jöitä. Lisäksi tarkasteltiin uuden pääkeskuksen maadoituksen toteuttamistapoja ja vikavirtasuojausta sähkö-auton latauspisteessä. Selvitystyön lisäksi opinnäytetyössä luotiin laskentatyökalu suunnittelun avuksi. Laskentatyökalulla voidaan laskea pienin yksivaiheinen oikosulkuvirta, mitoittaa ylivirtasuojaus ja laskea jännitteenalenemat pääkeskuksella, latauskeskuksella ja kauimmaisella latauspisteellä. Yhtenä tavoitteena oli myös selvittää pelastuslaitosten ohjeistusta sähköajoneuvojen latauspisteiden jännitteettömäksi tekemisestä. Myös sähköautojen lataustapoihin perehdytään ja vertaillaan 2020-luvun sähköautojen sisälatureita. Työn tilaajana toimii Elvera Oy.
Opinnäytetyön tärkeimpänä menetelmänä toimi tiedonhakeminen ja sen jäsentely. Tiedonhaun lähteinä käytettiin muun muassa kirjallisuutta, standardeja, opinnäytetöitä ja viranomaisen tuottamaa aineistoa. Lisäksi työssä perehdyttiin kiinteistön sähköverkon mitoituksen teoriaan painottuen kiinteistön sähköverkon yleiseen rakenteeseen, kiinteistön huipputehon määrittämiseen, ylivirtasuojaukseen, syötön nopeaan poiskytkentään, johtojen valintaan ja niiden kuormitettavuuksiin ja jännitteen alenemaan. Toisena menetelmänä oli laskentatyökalun luominen Exceliin.
Opinnäytetyöhön on saatu selvitettyä sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelussa vastaan tulevat tekijät. Exceliin luotua laskuria voidaan käyttää mitoituksen tukena.
Opinnäytetyön tärkeimpänä menetelmänä toimi tiedonhakeminen ja sen jäsentely. Tiedonhaun lähteinä käytettiin muun muassa kirjallisuutta, standardeja, opinnäytetöitä ja viranomaisen tuottamaa aineistoa. Lisäksi työssä perehdyttiin kiinteistön sähköverkon mitoituksen teoriaan painottuen kiinteistön sähköverkon yleiseen rakenteeseen, kiinteistön huipputehon määrittämiseen, ylivirtasuojaukseen, syötön nopeaan poiskytkentään, johtojen valintaan ja niiden kuormitettavuuksiin ja jännitteen alenemaan. Toisena menetelmänä oli laskentatyökalun luominen Exceliin.
Opinnäytetyöhön on saatu selvitettyä sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelussa vastaan tulevat tekijät. Exceliin luotua laskuria voidaan käyttää mitoituksen tukena.