SEO-apua Rantapallon toimittajille: nopea opas verkkoartikkelien hakukoneoptimointiin
Khanji, Inka (2024)
Khanji, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018237
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää matkailumedia Rantapallon toimittajille suunnattu hakukoneoptimointiopas ja oppaan yhteydessä käytettävä koulutusmateriaali.
Kehittämistyön tavoitteena oli tehdä mahdollisimman selkeät ja havainnollistavat materiaalit, joiden avulla lyhyellä koulutuksella olisi mahdollista sisäistää toimittajan työssä tärkeimmät hakukoneoptimointiin liittyvät toimet ja termit.
Kehittämistyönä kehitetty opas ja koulutusmateriaali luovutettiin Rantapallon toimituksen Käyttöön keväällä 2024. Samassa yhteydessä koulutusmateriaalit käytiin läpi koulutuksenomaisesti koko henkilöstön kesken. Kehittämistyössä paneudutaan hakukoneoptimointiin yleisesti ja tarkastellaan niin hakukoneiden toimintaperiaatteita kuin sisällön hakukoneoptimoinnin osa-alueita. Teoreettinen viitekehys on rajattu koskemaan vain niitä hakukoneoptimoinnin asioita, joihin toimittajat voivat työssään vaikuttaa eli koko työ on rakennettu Rantapallon toimittajien tarpeiden pohjalta.
Kehittämistyössä on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta, ja lopputuloksena työssä syntyy uusi konstruktio eli opas ja koulutusmateriaali.
Aineistonhankintamenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu, ja haastatteluun valikoituivat kaksi Rantapallon toimittajaa sekä Rantapallon toimituksen tunteva hakukoneoptimoinnin asiantuntija. Haastattelujen perusteella selvitettiin Rantapallon toimittajien yleisimmät hakukoneoptimointiin liittyvät ongelmat ja ajan tasaiset vastaukset niihin.
Kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella luotiin opas ja koulutusmateriaali, joka yhden testi- ja palautekierroksen perusteella osoittautui kaivatuksi ja tarpeelliseksi. Materiaali keskittyy toimittajan työssä tärkeimpiin hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin, joita ovat avainsanat, otsikkorakenne, metatekstit, url-rakenne, kuvien hakukoneoptimointi ja artikkelien päivitys. Samalla materiaalissa sivutaan Googlen tämän hetken tärkeimpiä trendejä toimittajan näkökulmasta.
Kehittämistyön työprosessi oli pitkä, ja kesti tammikuusta 2023 maaliskuuhun 2024.
Kehittämistyön tavoitteena oli tehdä mahdollisimman selkeät ja havainnollistavat materiaalit, joiden avulla lyhyellä koulutuksella olisi mahdollista sisäistää toimittajan työssä tärkeimmät hakukoneoptimointiin liittyvät toimet ja termit.
Kehittämistyönä kehitetty opas ja koulutusmateriaali luovutettiin Rantapallon toimituksen Käyttöön keväällä 2024. Samassa yhteydessä koulutusmateriaalit käytiin läpi koulutuksenomaisesti koko henkilöstön kesken. Kehittämistyössä paneudutaan hakukoneoptimointiin yleisesti ja tarkastellaan niin hakukoneiden toimintaperiaatteita kuin sisällön hakukoneoptimoinnin osa-alueita. Teoreettinen viitekehys on rajattu koskemaan vain niitä hakukoneoptimoinnin asioita, joihin toimittajat voivat työssään vaikuttaa eli koko työ on rakennettu Rantapallon toimittajien tarpeiden pohjalta.
Kehittämistyössä on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta, ja lopputuloksena työssä syntyy uusi konstruktio eli opas ja koulutusmateriaali.
Aineistonhankintamenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu, ja haastatteluun valikoituivat kaksi Rantapallon toimittajaa sekä Rantapallon toimituksen tunteva hakukoneoptimoinnin asiantuntija. Haastattelujen perusteella selvitettiin Rantapallon toimittajien yleisimmät hakukoneoptimointiin liittyvät ongelmat ja ajan tasaiset vastaukset niihin.
Kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella luotiin opas ja koulutusmateriaali, joka yhden testi- ja palautekierroksen perusteella osoittautui kaivatuksi ja tarpeelliseksi. Materiaali keskittyy toimittajan työssä tärkeimpiin hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin, joita ovat avainsanat, otsikkorakenne, metatekstit, url-rakenne, kuvien hakukoneoptimointi ja artikkelien päivitys. Samalla materiaalissa sivutaan Googlen tämän hetken tärkeimpiä trendejä toimittajan näkökulmasta.
Kehittämistyön työprosessi oli pitkä, ja kesti tammikuusta 2023 maaliskuuhun 2024.