Mikä tekee Suomen listaykkösestä listaykkösen? : vuosien 2020–2022 Suomen Virallisen Listan ja Radiolistan ykkösten ominaisuudet ja tekijyydet tarkastelussa
Haaparanta, Helena (2024)
Haaparanta, Helena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018152
Tiivistelmä
Selvitän opinnäytetyössä, mitkä osatekijät ennustavat kappaleelle menestystä Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n ylläpitämillä Suomen Virallisella Listalla ja Radiolistalla. Vuosina 2020–2022 listaykkösistä kootun tutkimusaineiston 109 listaviikon perusteella analysoin, löytyykö listaykkösistä yhteisiä tai erottavia tekijöitä, ja onko esittäjien, tekijöiden, tuottajien ja solistien sukupuolella vaikutusta listoille pääsemisessä.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että yhtä hittikaavaa ei ole. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että listamenestystä voivat ennustaa seuraavat tekijät: sooloartisteja oli Suomen Virallisen Listan ykkösissä 50,5 %; Radiolistan ykkösissä 75,2 %. Kaikkiaan listojen ykkösinä miehiä oli 69,4 % artisteista. Musiikintekijätiimimuodoista suosituimmat olivat kahden miehen tekijätiimi (19,3 % Suomen Virallisen Listan ykkösistä) ja yhden naisen ja kahden miehen tiimi (30,3 % Radiolistan ykkösistä). Kaikkiaan 43,6 % listaykkösistä oli yhden miehen tuottamia. Suomen Virallisen Listan ykkösistä suurimman osan oli julkaissut joko Warner Music Groupin tai Sony Music Entertainmentin alle kuuluva levy-yhtiö, ja Radiolistan ykkösistä Warner Music Groupin alle kuuluva levy-yhtiö. Kaikkiaan 57,8 % listaykkösistä oli tuotettu käyttäen vain tietokoneella tehtyä soundia. Keskimääräinen listaykkönen on kolmeminuuttinen energinen ja haikea, tahtilajiltaan neljään noin 115 iskua minuutissa kulkeva pop-kappale. 19,3 % listaykkösistä soi e-mollissa, ja 19,7 prosentin ensimmäiset soinnut ovat ensimmäisen asteen molli ja sitä seuraava kolmannen asteen duuri. 65,6 % listaykkösistä lauletaan suomeksi, ja 50,9 % solisteista on naisia.
Vaikka opinnäytetyö on pieniotantainen katsaus yhteen populaarimusiikin aikakauteen trendeineen, voi työ antaa näkökulmia hittien tekemiseen. Löydökset vahvistavat keskustelua musiikkialan sukupuolittuneisuudesta: aineiston perusteella musiikkiala on listaykkösten osalta merkittävästi miespainotteinen, esimerkiksi musiikkituottajien (94,1 %) ja musiikintekijöiden (79,2 %) kohdalla.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että yhtä hittikaavaa ei ole. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että listamenestystä voivat ennustaa seuraavat tekijät: sooloartisteja oli Suomen Virallisen Listan ykkösissä 50,5 %; Radiolistan ykkösissä 75,2 %. Kaikkiaan listojen ykkösinä miehiä oli 69,4 % artisteista. Musiikintekijätiimimuodoista suosituimmat olivat kahden miehen tekijätiimi (19,3 % Suomen Virallisen Listan ykkösistä) ja yhden naisen ja kahden miehen tiimi (30,3 % Radiolistan ykkösistä). Kaikkiaan 43,6 % listaykkösistä oli yhden miehen tuottamia. Suomen Virallisen Listan ykkösistä suurimman osan oli julkaissut joko Warner Music Groupin tai Sony Music Entertainmentin alle kuuluva levy-yhtiö, ja Radiolistan ykkösistä Warner Music Groupin alle kuuluva levy-yhtiö. Kaikkiaan 57,8 % listaykkösistä oli tuotettu käyttäen vain tietokoneella tehtyä soundia. Keskimääräinen listaykkönen on kolmeminuuttinen energinen ja haikea, tahtilajiltaan neljään noin 115 iskua minuutissa kulkeva pop-kappale. 19,3 % listaykkösistä soi e-mollissa, ja 19,7 prosentin ensimmäiset soinnut ovat ensimmäisen asteen molli ja sitä seuraava kolmannen asteen duuri. 65,6 % listaykkösistä lauletaan suomeksi, ja 50,9 % solisteista on naisia.
Vaikka opinnäytetyö on pieniotantainen katsaus yhteen populaarimusiikin aikakauteen trendeineen, voi työ antaa näkökulmia hittien tekemiseen. Löydökset vahvistavat keskustelua musiikkialan sukupuolittuneisuudesta: aineiston perusteella musiikkiala on listaykkösten osalta merkittävästi miespainotteinen, esimerkiksi musiikkituottajien (94,1 %) ja musiikintekijöiden (79,2 %) kohdalla.