Esihenkilöiden kokemuksia etäjohtamisesta sosiaali- ja terveysalan hajautetussa organisaatiossa
Vihko, Eini (2024)
Vihko, Eini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918054
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala on murroksessa. Teknologian kehittyessä ja hajautettujen organisaatioiden sekä etätyön lisääntyessä, etäjohtaminen alalla on yleistynyt. Tutkimusta etäjohtamisesta sosiaali- ja terveysalan puitteissa on toistaiseksi tehty vielä niukasti ja aihe on sen vuoksi ajankohtainen tutkimusteema.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalalla toimivan hajautetun organisaation esihenkilöiden kokemuksia etäjohtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa kohdeorganisaatiolle etäjohtamiseen liittyen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan hajautettujen organisaatioiden johtamisen laadun kehittämisessä sekä koulutusten ja perehdytyksen suunnittelussa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla sosiaali- ja terveysalalla toimivan hajautetun organisaation esihenkilöitä. Haastateltavana yksilöhaastatteluissa oli yhdeksän henkilöä. Haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2024 teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan esihenkilöiden kokemuksia etäjohtamisesta onnistumisien edellytyksien ja haasteiden kautta sekä millaisen tuen esihenkilöt kokevat tarpeelliseksi etäjohtamisen tueksi. Etäjohtamisen onnistumisen edellytykset koostuivat teknologian hyödyntämisestä, luottamuksen rakentamisesta, esihenkilön ja työntekijän välisestä kommunikaatiosta sekä esihenkilön tarjoamasta tuesta. Etäjohtamisen haasteet muodostuivat teknologiaan, luottamuksen muodostumiseen, kommunikaatioon, viestintään sekä työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemiseen liittyvistä haasteista. Haastateltavat kokevat tarpeelliseksi niin organisaation kuin työyhteisön tuen.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien tuloksia etäjohtamisesta. Etäjohtaminen vaatii etäjohtajalta uudenlaista otetta johtamiseen sekä kommunikaation ja vuorovaikutuksen kehittämistä etäkontekstiin sopivaksi. On tärkeää pystyä huomioimaan työntekijä etäisyydestä ja eriaikaisuudesta huolimatta. Organisaatioiden tulee kehittää etäjohtajille toimiva työympäristö ja tukea heitä johtamistyössä onnistumisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalalla toimivan hajautetun organisaation esihenkilöiden kokemuksia etäjohtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa kohdeorganisaatiolle etäjohtamiseen liittyen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan hajautettujen organisaatioiden johtamisen laadun kehittämisessä sekä koulutusten ja perehdytyksen suunnittelussa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla sosiaali- ja terveysalalla toimivan hajautetun organisaation esihenkilöitä. Haastateltavana yksilöhaastatteluissa oli yhdeksän henkilöä. Haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2024 teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan esihenkilöiden kokemuksia etäjohtamisesta onnistumisien edellytyksien ja haasteiden kautta sekä millaisen tuen esihenkilöt kokevat tarpeelliseksi etäjohtamisen tueksi. Etäjohtamisen onnistumisen edellytykset koostuivat teknologian hyödyntämisestä, luottamuksen rakentamisesta, esihenkilön ja työntekijän välisestä kommunikaatiosta sekä esihenkilön tarjoamasta tuesta. Etäjohtamisen haasteet muodostuivat teknologiaan, luottamuksen muodostumiseen, kommunikaatioon, viestintään sekä työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemiseen liittyvistä haasteista. Haastateltavat kokevat tarpeelliseksi niin organisaation kuin työyhteisön tuen.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien tuloksia etäjohtamisesta. Etäjohtaminen vaatii etäjohtajalta uudenlaista otetta johtamiseen sekä kommunikaation ja vuorovaikutuksen kehittämistä etäkontekstiin sopivaksi. On tärkeää pystyä huomioimaan työntekijä etäisyydestä ja eriaikaisuudesta huolimatta. Organisaatioiden tulee kehittää etäjohtajille toimiva työympäristö ja tukea heitä johtamistyössä onnistumisessa.