Markkinointisuunnitelma yritys X:lle
Lakela, Ismo; Saariniemi, Anni (2024)
Lakela, Ismo
Saariniemi, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma siivouspalveluita tarjoavalle yritykselle. Toimeksiantajayrityksellä ei ollut varsinaista markkinointisuunnitelmaa ja tämä kehittämispainotteinen opinnäytetyö auttaa yritystä kasvattamaan liiketoimintaansa suunnitelmallisen markkinoinnin avulla ja selvittämään mitä markkinoinnin kanavia kannattaa hyödyntää. Markkinointisuunnitelma luo hyvän pohjan yrityksen markkinoinnille, ja se sisältää ideoita somemarkkinointiin sekä markkinoinnin vuosikellon.
Teoriaosuus koostui markkinointia käsittelevistä teemoista, kuten markkinoinnin suunnittelusta ja digitaalisesta markkinoinnista. Tietoperustassa käsittelimme nykytila-analyysia, segmentointia, markkinointistrategiaa, tavoitteiden asettamista, toimenpiteitä ja toteuttamista sekä seurantaa ja mittaamista. Tämän lisäksi tarkastelimme markkinoinnin malleja, ja valitsimme työssämme käytettäväksi MRACE-mallin. Lisäksi käsittelimme markkinoinnin mittaamista ja kahta eri sosiaalisen median kanavaa.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen tutkimus eli sen tuloksena oli konkreettinen tuotos. Tarvittava tieto kerättiin haastattelemalla yrityksen henkilöitä, jotka vastaavat yrityksen päätöksenteosta sekä teimme kyselyn, jossa kartoitimme Lapin alueen ihmisten mieltymyksiä siivouspalveluista. Tutkimuksessa saadut tulokset auttoivat luomaan perustiedon, jota hyödynnettiin yritykselle sopivan markkinointisuunnitelman tekemiseen.
Tuloksena saimme tehtyä yritys X:lle markkinointisuunnitelman, ja tämä koostui tietoperustasta ja haastattelun sekä kyselyn tuloksista. Yrityksen on helppo jatkaa markkinoinnin toteuttamista markkinointisuunnitelman pohjalta ja myös kehittää sitä tulevaisuudessa.
Teoriaosuus koostui markkinointia käsittelevistä teemoista, kuten markkinoinnin suunnittelusta ja digitaalisesta markkinoinnista. Tietoperustassa käsittelimme nykytila-analyysia, segmentointia, markkinointistrategiaa, tavoitteiden asettamista, toimenpiteitä ja toteuttamista sekä seurantaa ja mittaamista. Tämän lisäksi tarkastelimme markkinoinnin malleja, ja valitsimme työssämme käytettäväksi MRACE-mallin. Lisäksi käsittelimme markkinoinnin mittaamista ja kahta eri sosiaalisen median kanavaa.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen tutkimus eli sen tuloksena oli konkreettinen tuotos. Tarvittava tieto kerättiin haastattelemalla yrityksen henkilöitä, jotka vastaavat yrityksen päätöksenteosta sekä teimme kyselyn, jossa kartoitimme Lapin alueen ihmisten mieltymyksiä siivouspalveluista. Tutkimuksessa saadut tulokset auttoivat luomaan perustiedon, jota hyödynnettiin yritykselle sopivan markkinointisuunnitelman tekemiseen.
Tuloksena saimme tehtyä yritys X:lle markkinointisuunnitelman, ja tämä koostui tietoperustasta ja haastattelun sekä kyselyn tuloksista. Yrityksen on helppo jatkaa markkinoinnin toteuttamista markkinointisuunnitelman pohjalta ja myös kehittää sitä tulevaisuudessa.