Laatuvastaavien näkemyksiä laadun johtamisesta ISO-9001:2015 standardin käyttöönottavissa yksiköissä
Heinonen, Jenina (2024)
Heinonen, Jenina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918060
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa laatu on monitahoinen ilmiö ja siksi sen mittaaminenkin on haastavaa. Hoidon laatu koostuu useasta osatekijästä, joita ovat lääketieteellinen asianmukaisuus, asiakaslähtöisyys, saavutettavuus, vaikuttavuus ja kustannustehokkuus. (Suomen Kuntaliitto 2019.) Asiakkaat ja palveluiden tilaajat edellyttävät laatua terveyspalveluita. ISO 9001:2015 sertifioidulla laadunhallintajärjestelmällä terveyspalveluita tuottava organisaatio voi osoittaa noudattavansa kansainvälisesti tunnetun standardin vaatimuksia ja näin ollen parantaa kilpailukykyään. Laadun johtamisessa johdon on näytettävä laadun kehittämisen suunta ja laadukkaan toiminnan edellytyksenä on osaava henkilöstö.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää laatuvastaavien näkemyksiä laatuvastaavan tehtävänkuvasta, työn sisällöstä ja vaadittavasta osaamisesta sekä laadun johtamisesta. Työn tavoitteena oli tuoda lisätietoa laatuvastaavan osaamisen johtamisen kehittämiseksi ja tuottaa tietoa yhdenmukaisten toimintatapojen luomiseksi sekä laadunjohtamisen selkiyttämiseksi yksiköissä, joihin ollaan laajentamassa ISO 9001:2015 sertifikaattia. Tutkimus tehtiin laatuvastaaville, jotka työskentelevät yksityisen terveyspalveluyrityksen yksiköissä, jotka tuottavat palveluita julkiselle sektorille.
Tutkimus tuo esiin, ettei laadun johtamisen käsitteet, kuten laatupolitiikka ja -tavoitteet, ole tuttuja laatuvastaaville. Opinnäytetyön tulosten mukaan yksiköiden laatuvastaavat käsittelevät ja raportoivat asiakaspalautteita, vaaratapahtumia sekä virallisia selvityspyyntöjä. Palautteista saatua tietoa myös hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksessa selvisi, että laatuvastaavat tarvitsevat tukea verkostoitumiseen, jotta hyviä käytäntöjä voidaan jakaa yksiköiden kesken.
Tässä opinnäytetyössä saatua tietoa voidaan tutkittavassa organisaatiossa hyödyntää toiminnan kehittämisessä, jotta varmistetaan standardin ISO 9001:2015 vaatimusten toteutuminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää laatuvastaavien näkemyksiä laatuvastaavan tehtävänkuvasta, työn sisällöstä ja vaadittavasta osaamisesta sekä laadun johtamisesta. Työn tavoitteena oli tuoda lisätietoa laatuvastaavan osaamisen johtamisen kehittämiseksi ja tuottaa tietoa yhdenmukaisten toimintatapojen luomiseksi sekä laadunjohtamisen selkiyttämiseksi yksiköissä, joihin ollaan laajentamassa ISO 9001:2015 sertifikaattia. Tutkimus tehtiin laatuvastaaville, jotka työskentelevät yksityisen terveyspalveluyrityksen yksiköissä, jotka tuottavat palveluita julkiselle sektorille.
Tutkimus tuo esiin, ettei laadun johtamisen käsitteet, kuten laatupolitiikka ja -tavoitteet, ole tuttuja laatuvastaaville. Opinnäytetyön tulosten mukaan yksiköiden laatuvastaavat käsittelevät ja raportoivat asiakaspalautteita, vaaratapahtumia sekä virallisia selvityspyyntöjä. Palautteista saatua tietoa myös hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksessa selvisi, että laatuvastaavat tarvitsevat tukea verkostoitumiseen, jotta hyviä käytäntöjä voidaan jakaa yksiköiden kesken.
Tässä opinnäytetyössä saatua tietoa voidaan tutkittavassa organisaatiossa hyödyntää toiminnan kehittämisessä, jotta varmistetaan standardin ISO 9001:2015 vaatimusten toteutuminen.