Kaksiulotteisen pikselitaidepelin kehitys Unreal Enginellä
Hela, Ossi (2024)
Hela, Ossi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaksiulotteinen pikselitaidepeli Unreal Enginellä käyttäen Blueprint-ohjelmointikieltä. Pelistä on myös tavoitteena julkaista esittelyversio itch.io-sivustolle. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Unreal Engine soveltuu pieniin projekteihin sekä kuinka sen pääsääntöisesti kolmiulotteisiin peleihin tarkoitetut työkalut ja ominaisuudet toimivat kaksiulotteisen pikselitaideprojektin kanssa. Opinnäytetyössä perehdytään myös pikselitaiteen omiin sääntöihin sekä niiden soveltamiseen Unreal Enginessä.
Työssä perehdytään Unreal Enginen omaan visuaaliseen ohjelmointikieleen eli Blueprinttiin, sen hyötyihin ja heikkouksiin. Lisäksi vertaillaan Unreal Enginen eri ominaisuuksia ja toteutustapoja sekä havainnollistetaan, kuinka moderneja graafisia ominaisuuksia voi yhdistää pikselitaiteen kanssa.
Raportissa selvitetään, kuinka peli suunniteltiin ja miksi päädyttiin tiettyihin ratkaisuihin. Lisäksi neuvotaan kuinka kaksiulotteisen pikselitaideprojektin saa alkuun Unreal Enginessä.
Pelin suunnitelmat kehittyivät ja laajenivat projektia tehdessä, joten kaikkia haluttuja ominaisuuksia ei saatu valmiiksi esittelyversiota varten. Peliprojektin kehitys jatkuu, ja esittelyversio julkaistaan tulevaisuudessa. Unreal Engine osoittautui erittäin kehittyneeksi ja hyödylliseksi työkaluksi kaksiulotteisen pelin kehityksessä ja Blueprint-ohjelmoiminen tuntui helposti lähestyttävältä ja loogiselta. Unreal Enginen työnkulku vaikuttaa sujuvalta ja yhtenäiseltä kokonaisuudelta.
Työssä perehdytään Unreal Enginen omaan visuaaliseen ohjelmointikieleen eli Blueprinttiin, sen hyötyihin ja heikkouksiin. Lisäksi vertaillaan Unreal Enginen eri ominaisuuksia ja toteutustapoja sekä havainnollistetaan, kuinka moderneja graafisia ominaisuuksia voi yhdistää pikselitaiteen kanssa.
Raportissa selvitetään, kuinka peli suunniteltiin ja miksi päädyttiin tiettyihin ratkaisuihin. Lisäksi neuvotaan kuinka kaksiulotteisen pikselitaideprojektin saa alkuun Unreal Enginessä.
Pelin suunnitelmat kehittyivät ja laajenivat projektia tehdessä, joten kaikkia haluttuja ominaisuuksia ei saatu valmiiksi esittelyversiota varten. Peliprojektin kehitys jatkuu, ja esittelyversio julkaistaan tulevaisuudessa. Unreal Engine osoittautui erittäin kehittyneeksi ja hyödylliseksi työkaluksi kaksiulotteisen pelin kehityksessä ja Blueprint-ohjelmoiminen tuntui helposti lähestyttävältä ja loogiselta. Unreal Enginen työnkulku vaikuttaa sujuvalta ja yhtenäiseltä kokonaisuudelta.