Hevosen valmisteleminen ajoon ja jälkihuolto : Opetusmateriaalia hevostalousalalle
Komulainen, Sanni (2024)
Komulainen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018296
Tiivistelmä
Suomessa hevostalouden ammatillista koulutusta tarjoaa seitsemän eri oppilaitosta. Hevostaloutta voi opiskella perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkintotasolla. Tutkintojen kokonaisuus on kattava ja hevosalan ammatteja ovat esimerkiksi hevostenhoitaja, ravivalmentaja, kengitysseppä, ratsastuksenohjaaja tai -opettaja ja tallimestari. Opinnäytetyössä tuotettiin opetusmateriaalia hevostalouden perustutkintoa opiskeleville, jotka opiskelevat tutkinnon osaa ravihevosten hoitaminen. Hevostalouden perustutkinnon koulutuslaajuus on 180 osaamispistettä.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli edistää opiskelijoiden oppimista. Tarkoituksena oli tuottaa laadukasta ja nykyaikaista opetusmateriaalia, jotta opiskelijat voivat oppia sen avulla. Lisäksi sen käyttäminen olisi heille mielekästä. Toimeksiantajan toiveena oli lisäksi, että materiaali yhtenäistäisi eri opettajien opetusta. Toimeksiantajana toimi Ylä-Savon ammattiopisto. Ylä-Savon ammattiopisto on ammatillista koulutusta tarjoava oppilaitos.
Opetusvideoita kuvattiin Hingunniemen ravitallissa neljänä päivänä tammi-maaliskuussa 2024. Kuvaaminen suoritettiin älypuhelimella. Kuvaamisen jälkeen videot editoitiin ja muokattiin Microsoft Clipchampilla. Videoihin lisättiin esimerkiksi tekstiä ja taustamusiikkia. Videoiden lisäksi opetusmateriaalin aihealueista kirjoitettiin teoriaosuudet tekstiruutuihin lähteitä hyödyntäen. Videot ja tekstiruudut koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi Thinglink-alustalle.
Opetusmateriaalin sisältö koostui seitsemästä opetusvideosta ja teoriaa sisältävistä tekstiruuduista. Aiheena opetusmateriaalissa olivat hevosen valmisteleminen ajoon ja jälkihuolto. Aihetta käsiteltiin kohta kohdalta, eli mitä kaikkea hevoselle tehdään ennen kuin se lähtee ajoon ja miten siitä huolehditaan ajon jälkeen. Ajatuksena oli, että opiskelijat lukevat ensin tekstiruudut, joissa on teoriaa aihealueista kattavasti ja sen jälkeen katsovat opetusvideot. Videoilta opiskelijat näkevät, miten toimenpide tehdään käytännössä. Tämän jälkeen he voivat lähteä harjoittelemaan käytännön tekemistä talliympäristöön.
Toimeksiantaja hyötyy opetusmateriaalista, sillä se on hyvä lisä opetukseen käytännön opetuksen rinnalle. Lisäksi opetusmateriaali on sellaista, että sitä voi hyödyntää opetuksessa muissakin tutkinnon osissa kuin ravihevosten hoitaminen. Koska materiaali on digitaalisessa muodossa, sen muokkaaminen ja ajan tasalla pitäminen on helppoa. Näin toimeksiantaja voi päivittää materiaalia tai lisätä siihen uusia kohtia, esimerkiksi valjastamisen ohjeistukset. Tämä on erityisen tärkeää, kun kyse on opetusmateriaalista, jonka on koko ajan pysyttävä ajan tasalla.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli edistää opiskelijoiden oppimista. Tarkoituksena oli tuottaa laadukasta ja nykyaikaista opetusmateriaalia, jotta opiskelijat voivat oppia sen avulla. Lisäksi sen käyttäminen olisi heille mielekästä. Toimeksiantajan toiveena oli lisäksi, että materiaali yhtenäistäisi eri opettajien opetusta. Toimeksiantajana toimi Ylä-Savon ammattiopisto. Ylä-Savon ammattiopisto on ammatillista koulutusta tarjoava oppilaitos.
Opetusvideoita kuvattiin Hingunniemen ravitallissa neljänä päivänä tammi-maaliskuussa 2024. Kuvaaminen suoritettiin älypuhelimella. Kuvaamisen jälkeen videot editoitiin ja muokattiin Microsoft Clipchampilla. Videoihin lisättiin esimerkiksi tekstiä ja taustamusiikkia. Videoiden lisäksi opetusmateriaalin aihealueista kirjoitettiin teoriaosuudet tekstiruutuihin lähteitä hyödyntäen. Videot ja tekstiruudut koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi Thinglink-alustalle.
Opetusmateriaalin sisältö koostui seitsemästä opetusvideosta ja teoriaa sisältävistä tekstiruuduista. Aiheena opetusmateriaalissa olivat hevosen valmisteleminen ajoon ja jälkihuolto. Aihetta käsiteltiin kohta kohdalta, eli mitä kaikkea hevoselle tehdään ennen kuin se lähtee ajoon ja miten siitä huolehditaan ajon jälkeen. Ajatuksena oli, että opiskelijat lukevat ensin tekstiruudut, joissa on teoriaa aihealueista kattavasti ja sen jälkeen katsovat opetusvideot. Videoilta opiskelijat näkevät, miten toimenpide tehdään käytännössä. Tämän jälkeen he voivat lähteä harjoittelemaan käytännön tekemistä talliympäristöön.
Toimeksiantaja hyötyy opetusmateriaalista, sillä se on hyvä lisä opetukseen käytännön opetuksen rinnalle. Lisäksi opetusmateriaali on sellaista, että sitä voi hyödyntää opetuksessa muissakin tutkinnon osissa kuin ravihevosten hoitaminen. Koska materiaali on digitaalisessa muodossa, sen muokkaaminen ja ajan tasalla pitäminen on helppoa. Näin toimeksiantaja voi päivittää materiaalia tai lisätä siihen uusia kohtia, esimerkiksi valjastamisen ohjeistukset. Tämä on erityisen tärkeää, kun kyse on opetusmateriaalista, jonka on koko ajan pysyttävä ajan tasalla.