Varhaiskasvatuksen pedagogiikka alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä : "Mehän juhlitaan hirveästi kaikkia pieniäkin onnistumisia"
Svanson, Saara (2024)
Svanson, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksen pedagogiikka alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mistä tekijöistä alle 3-vuotiaiden pedagogiikka muodostuu ja millaista osaamista alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskenteleviltä kasvattajilta edellytetään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa sekä sen merkitystä lapsen oppimiselle ja kehitykselle.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatuksen tavoitteet ja varhaiskasvatuksen pedagogiikka sekä alle 3-vuotiaiden pedagogiikan erityispiirteet, joihin kuuluvat pienten lasten oppiminen, perushoito- ja siirtymätilanteet, leikki, osallisuus sekä vuorovaikutus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää eri koulutustaustan omaavaa alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että keskeisimpänä tekijänä alle 3-vuotiaiden pedagogiikan muodostumisessa nähdään se, että pedagogiikka on läsnä päivän kaikissa tilanteissa, niin siirtymä- ja perushoitotilanteissa kuin ohjatussa toiminnassa. Toiminnan tulee olla myös pienten ryhmissä suunnitelmallista ja tavoitteellista ja toiminnan lähtökohtana on lasten mielenkiinnon kohteet ja tuen tarpeet. Suunnittelua ohjaavat lasten yksilölliset varhaiskasvatussuunnitelmat. Positiivisella, kannustavalla vuorovaikutuksella on keskeinen merkitys alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Lasten osallisuuden edistäminen ja leikin merkitys oppimisen välineenä ovat keskiössä. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä työskentelevien kasvattajien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat opinnäytetyön tulosten mukaan sensitiivisyys, tarkka havainnointikyky sekä joustavuus.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatuksen tavoitteet ja varhaiskasvatuksen pedagogiikka sekä alle 3-vuotiaiden pedagogiikan erityispiirteet, joihin kuuluvat pienten lasten oppiminen, perushoito- ja siirtymätilanteet, leikki, osallisuus sekä vuorovaikutus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää eri koulutustaustan omaavaa alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että keskeisimpänä tekijänä alle 3-vuotiaiden pedagogiikan muodostumisessa nähdään se, että pedagogiikka on läsnä päivän kaikissa tilanteissa, niin siirtymä- ja perushoitotilanteissa kuin ohjatussa toiminnassa. Toiminnan tulee olla myös pienten ryhmissä suunnitelmallista ja tavoitteellista ja toiminnan lähtökohtana on lasten mielenkiinnon kohteet ja tuen tarpeet. Suunnittelua ohjaavat lasten yksilölliset varhaiskasvatussuunnitelmat. Positiivisella, kannustavalla vuorovaikutuksella on keskeinen merkitys alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Lasten osallisuuden edistäminen ja leikin merkitys oppimisen välineenä ovat keskiössä. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä työskentelevien kasvattajien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat opinnäytetyön tulosten mukaan sensitiivisyys, tarkka havainnointikyky sekä joustavuus.