Hilma, Hemmo ja hullunkuriset nuotit: satumuskari 5-vuotiaille
Hiltunen, Anni-Ilona (2024)
Hiltunen, Anni-Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018294
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä ,Hilma, Hemmo ja hullunkuriset nuotit, kehitettiin satumuskarimateriaalia viisivuotiaille lapsille. Materiaalissa huomioitiin viisivuotiaiden kognitiivinen, motorinen, kielellinen sekä musiikillinen kehitys. Materiaali on suunnattu varhaiskasvattajille ja musiikkikasvattajille. Satumuskarimateriaalin toteutuksessa haluttiin edistää taiteidenvälisyyttä, sillä tutkimusten mukaan eri taiteen alojen avulla voidaan edistää lasten kokonaisvaltaista kehitystä.
Materiaali sisältää sadun, nuotit lauluihin, kuvituksen sekä vinkkejä materiaalin käyttöön. Sadun päähenkilöt ovat Hilma ja Hemmo-nimiset lapset. He seikkailevat sadussa lähimetsässä, jossa he kohtaavat hullunkuriset nuotit. Nuottien kautta opetellaan kaveritaitoja ja ratkaistaan sadussa kerrottu ongelma. Satumuskarimateriaali on osallistavaa, ja siinä on käytetty syrjimätöntä kieltä. Asiaa lähestyttiin musiikkipedagogin näkökulmasta. Materiaalissa huomioitiin tasa-arvonäkökulma ja otettiin huomioon taiteen perusopetuksen tavoitteita. Ajatus satumuskarimateriaalin kehittämiseen nousi tarpeesta tehdä valmista satumuskarimateriaalia. Samankaltaista materiaalia on hyvin vähän olemassa. Materiaalin kuvitus toteutettiin yhteistyössä taiteen maisteri Verna Kuntsin (Aalto yliopisto) kanssa.
Opinnäytetyö kehitti tekijää taidekasvattajana ja antoi mahdollisuuden käyttää luovuutta pedagogisen materiaalin tuottamisessa. Opinnäytetyöprosessi opetti myös hyödyntämään yhteistyön voimaa ja verkostoitumaan taidekasvattajana. Oman materiaalin käyttöön saaminen on innostanut työskentelemään enemmän varhaisiän musiikkikasvatuksen parissa.
Materiaali sisältää sadun, nuotit lauluihin, kuvituksen sekä vinkkejä materiaalin käyttöön. Sadun päähenkilöt ovat Hilma ja Hemmo-nimiset lapset. He seikkailevat sadussa lähimetsässä, jossa he kohtaavat hullunkuriset nuotit. Nuottien kautta opetellaan kaveritaitoja ja ratkaistaan sadussa kerrottu ongelma. Satumuskarimateriaali on osallistavaa, ja siinä on käytetty syrjimätöntä kieltä. Asiaa lähestyttiin musiikkipedagogin näkökulmasta. Materiaalissa huomioitiin tasa-arvonäkökulma ja otettiin huomioon taiteen perusopetuksen tavoitteita. Ajatus satumuskarimateriaalin kehittämiseen nousi tarpeesta tehdä valmista satumuskarimateriaalia. Samankaltaista materiaalia on hyvin vähän olemassa. Materiaalin kuvitus toteutettiin yhteistyössä taiteen maisteri Verna Kuntsin (Aalto yliopisto) kanssa.
Opinnäytetyö kehitti tekijää taidekasvattajana ja antoi mahdollisuuden käyttää luovuutta pedagogisen materiaalin tuottamisessa. Opinnäytetyöprosessi opetti myös hyödyntämään yhteistyön voimaa ja verkostoitumaan taidekasvattajana. Oman materiaalin käyttöön saaminen on innostanut työskentelemään enemmän varhaisiän musiikkikasvatuksen parissa.