Kymmenen harjoitusta pasuunan alkeisopintoihin
Bosco dos Santos, Hooper (2024)
Bosco dos Santos, Hooper
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018146
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tuotin oppimateriaalia, joka keskittyy pasuunan tekniikan, yhtenäisyyden ja nopeuden kehittämiseen. Tämä materiaali syntyi tarpeesta luoda opiskeluaikataulu pasuunansoittoon, sillä opintojen alussa itselläni oli suuria vaikeuksia jakaa ja jäsentää päivittäiset lukuisat harjoitukset, jota pasuunansoitto vaatii.
Opinnäytetyössäni on kymmenen alun perin pasuunalle suunniteltua harjoitusta. Sisällöt tulevat omalta matkaltani pasuunan perusteiden oppimisessa. Analysoin omaa edistymistäni pasuunan perusteiden parissa. Näiden analyysien pohjana olivat neljän vuoden opiskelu Metropolia Ammattikorkeakoulussa, 23 vuoden pasunistikokemukseni lisäksi. Harjoitukset tehtiin yhdessä pasuunansoitonopettajan Antti Rissasen kanssa. Pasuunatuntieni aikana soitimme ja keskustelimme tämän opinnäytteen harjoituksista pasuunansoitonopettajani Antti Rissasen kanssa
Materiaalissa on kymmenen käytännön harjoitusta jaettu kahteen osaan; aloitteleville ja keskitason pasuunan soittajille. Ensimmäinen osa sisältää perustietoa pasuunan toiminnasta ja sen erityispiirteistä, toisessa osassa harjoitukset ovat brasilialaista samba-musiikkityyliä.
Apumateriaaliksi nauhoitin kymmenen toistoa siten, että muusikkoa säestävät harmoniset ja rytmiset instrumentit. Kaikki toistot äänitettiin kotistudiossani.
Oppimateriaalin suunnittelua varten analysoin pasuunan perusasiat, mukaan lukien: tekniikka, kestävyys, joustavuus, rekisteri (ääniala) ja soundi. Aloittelijan tai keskitason pasuunan soittajan, joka pyrkii kehittymään musiikillisesti pasuunan kautta, tulee oppia perusasiat. Prosessin aikana opin, että on äärimmäisen tärkeää harjoitella perusteita, jotta voin soittaa pasuunaa miellyttävällä, ei-stressaavalla tavalla. Tämä tarkoittaa, että on luotava opiskelurutiini, joka kehittää huulilihasten muistia.
Tuloksena pasuunasoittaja pystyy sekoittamaan harjoituksia ja luomaan erilaisia melodioita samalla toistolla. On kuitenkin tärkeää noudattaa suositeltuja ohjeita.
Opinnäytetyössäni on kymmenen alun perin pasuunalle suunniteltua harjoitusta. Sisällöt tulevat omalta matkaltani pasuunan perusteiden oppimisessa. Analysoin omaa edistymistäni pasuunan perusteiden parissa. Näiden analyysien pohjana olivat neljän vuoden opiskelu Metropolia Ammattikorkeakoulussa, 23 vuoden pasunistikokemukseni lisäksi. Harjoitukset tehtiin yhdessä pasuunansoitonopettajan Antti Rissasen kanssa. Pasuunatuntieni aikana soitimme ja keskustelimme tämän opinnäytteen harjoituksista pasuunansoitonopettajani Antti Rissasen kanssa
Materiaalissa on kymmenen käytännön harjoitusta jaettu kahteen osaan; aloitteleville ja keskitason pasuunan soittajille. Ensimmäinen osa sisältää perustietoa pasuunan toiminnasta ja sen erityispiirteistä, toisessa osassa harjoitukset ovat brasilialaista samba-musiikkityyliä.
Apumateriaaliksi nauhoitin kymmenen toistoa siten, että muusikkoa säestävät harmoniset ja rytmiset instrumentit. Kaikki toistot äänitettiin kotistudiossani.
Oppimateriaalin suunnittelua varten analysoin pasuunan perusasiat, mukaan lukien: tekniikka, kestävyys, joustavuus, rekisteri (ääniala) ja soundi. Aloittelijan tai keskitason pasuunan soittajan, joka pyrkii kehittymään musiikillisesti pasuunan kautta, tulee oppia perusasiat. Prosessin aikana opin, että on äärimmäisen tärkeää harjoitella perusteita, jotta voin soittaa pasuunaa miellyttävällä, ei-stressaavalla tavalla. Tämä tarkoittaa, että on luotava opiskelurutiini, joka kehittää huulilihasten muistia.
Tuloksena pasuunasoittaja pystyy sekoittamaan harjoituksia ja luomaan erilaisia melodioita samalla toistolla. On kuitenkin tärkeää noudattaa suositeltuja ohjeita.