Suurten 3D-mallien tehokas teksturointi peliympäristöön : case: majakka
Kivi, Jessica (2024)
Kivi, Jessica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä eri tehokkaita tapoja on teksturoida suuria 3D-objekteja peliympäristöön. Opinnäytetyössä myös kerättiin yhteen ja tiivistettiin aiheita, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä aloitteleville 3D-artisteille. Työn aihetta lähestyttiin sillä oletuksella, että lukijalla on hallussa 3D:n perusteet.
Alkuosa opinnäytetyöstä koostuu tutkivasta osuudesta, jossa perehdytään tekstuureiden tekoon tärkeysjärjestyksessä. Ensin käsitellään pohjatekstuureiden toteutustapoja, josta siirrytään käsittelemään mallinnuksen vaikutusta tekstuureiden implementointiin ja toteutukseen, ja lopuksi käsitellään yksityiskohtien lisäämistä toiston rikkomiseksi. Teoreettisen osuuden tukemiseksi opinnäytetyön toinen osa koostuu projektista, jossa eri tekniikat käydään käytännössä läpi. Projektiosuuteen kuuluu projektin pohjustus, suunnittelu, eri vaiheiden toteutus ja lopuksi analysointi.
Projekti antoi hyvän mahdollisuuden perehtyä syvemmin eri tekniikoihin, niiden tuottamiin haasteisiin ja hyötyihin, sekä tarvittaviin taitoihin. Jokaisen läpikäydyn tekniikan kohdalla korostui suunnittelun tärkeys aikaisessa vaiheessa, sillä muutosten tekeminen myöhemmin osoittautui työlääksi. Viimeistelty teos oli visuaaliselta laadultaan yllättävän korkea ottaen huomioon, että monet tekniikoista olivat uusia.
Alkuosa opinnäytetyöstä koostuu tutkivasta osuudesta, jossa perehdytään tekstuureiden tekoon tärkeysjärjestyksessä. Ensin käsitellään pohjatekstuureiden toteutustapoja, josta siirrytään käsittelemään mallinnuksen vaikutusta tekstuureiden implementointiin ja toteutukseen, ja lopuksi käsitellään yksityiskohtien lisäämistä toiston rikkomiseksi. Teoreettisen osuuden tukemiseksi opinnäytetyön toinen osa koostuu projektista, jossa eri tekniikat käydään käytännössä läpi. Projektiosuuteen kuuluu projektin pohjustus, suunnittelu, eri vaiheiden toteutus ja lopuksi analysointi.
Projekti antoi hyvän mahdollisuuden perehtyä syvemmin eri tekniikoihin, niiden tuottamiin haasteisiin ja hyötyihin, sekä tarvittaviin taitoihin. Jokaisen läpikäydyn tekniikan kohdalla korostui suunnittelun tärkeys aikaisessa vaiheessa, sillä muutosten tekeminen myöhemmin osoittautui työlääksi. Viimeistelty teos oli visuaaliselta laadultaan yllättävän korkea ottaen huomioon, että monet tekniikoista olivat uusia.