Laadunseuranta ikääntyneiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa : omavalvonnan keinot ja menetelmät
Hyvönen, Emma (2024)
Hyvönen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018355
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, miten laadunvalvonta näyttäytyy omavalvontasuunnitelmissa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita palvelun laadussa seurataan ja millä käytännön keinoilla seurantaa toteutetaan, sekä tuoda esiin keinoja omavalvonnan käytänteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella sijaitsevien yksiköiden omavalvontasuunnitelmiin. Yhteensä tarkasteltiin 21 suunnitelmaa, 14 eri palveluntuottajalta. Omavalvontasuunnitelmia oli päivitetty vaihdellen aikavälillä 24.10.2022– 26.2.2024. Omavalvontasuunnitelmat olivat pituudelta vaihdellen 14–42 sivua, keskimääräinen sivumäärä oli 24 sivua. Yhteensä 21 omavalvontasuunnitelmassa oli aineistoa 506 sivua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen dokumenttianalyysi ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysi alkoi lukemalla omavalvontasuunnitelmia läpi ja tekemällä alustavia havaintoja suunnitelmista. Tämän jälkeen aloitettiin aineiston koodaaminen. Aineistosta haettiin opinnäytetyön avainsanoihin liittyviä teemoja, kuten omavalvonta, omavalvontasuunnitelma, asiakasturvallisuus, seurataan ja valvotaan.
Suunnitelmien mukaan omavalvonta on riskiperusteista toimintaa ja sitä toteutetaan ensisijaisesti johdon ja henkilöstön yhteistyönä. Henkilöstöllä ja yksittäisillä työntekijöillä on merkittävä rooli omavalvonnan toteuttamisessa. Omavalvonta on kaikkien työntekijöiden vastuulla ja osa päivittäistä työtä. Laatua seurataan hyödyntämällä muun muassa laadunhallintajärjestelmiä, poikkeamien raportointiin käytettäviä järjestelmiä, asiakastietojärjestelmiä, työvuorosuunnitteluun tarkoitettuja työkaluja, kyselyitä, mittareita, arviointeja, tarkastuksia, organisaation omaa lähiverkkoa sekä manuaalista kirjallista raportointia.
Tarkasteltujen omavalvontasuunnitelmien sisällöissä oli yhteneväisyyksiä, mutta myös selkeitä eroavaisuuksia. Eroavaisuuksia oli myös saman organisaation eri yksiköiden suunnitelmien välillä. Suunnitelmien mukaan omavalvonta ja palvelun laadunseuranta toteutuu yksiköissä vaihtelevasti. Suunnitelmien mukaan säännöllinen seuranta voisi olla systemaattisempaa ja omavalvontatyötä olisi hyödyllistä kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella sijaitsevien yksiköiden omavalvontasuunnitelmiin. Yhteensä tarkasteltiin 21 suunnitelmaa, 14 eri palveluntuottajalta. Omavalvontasuunnitelmia oli päivitetty vaihdellen aikavälillä 24.10.2022– 26.2.2024. Omavalvontasuunnitelmat olivat pituudelta vaihdellen 14–42 sivua, keskimääräinen sivumäärä oli 24 sivua. Yhteensä 21 omavalvontasuunnitelmassa oli aineistoa 506 sivua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen dokumenttianalyysi ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysi alkoi lukemalla omavalvontasuunnitelmia läpi ja tekemällä alustavia havaintoja suunnitelmista. Tämän jälkeen aloitettiin aineiston koodaaminen. Aineistosta haettiin opinnäytetyön avainsanoihin liittyviä teemoja, kuten omavalvonta, omavalvontasuunnitelma, asiakasturvallisuus, seurataan ja valvotaan.
Suunnitelmien mukaan omavalvonta on riskiperusteista toimintaa ja sitä toteutetaan ensisijaisesti johdon ja henkilöstön yhteistyönä. Henkilöstöllä ja yksittäisillä työntekijöillä on merkittävä rooli omavalvonnan toteuttamisessa. Omavalvonta on kaikkien työntekijöiden vastuulla ja osa päivittäistä työtä. Laatua seurataan hyödyntämällä muun muassa laadunhallintajärjestelmiä, poikkeamien raportointiin käytettäviä järjestelmiä, asiakastietojärjestelmiä, työvuorosuunnitteluun tarkoitettuja työkaluja, kyselyitä, mittareita, arviointeja, tarkastuksia, organisaation omaa lähiverkkoa sekä manuaalista kirjallista raportointia.
Tarkasteltujen omavalvontasuunnitelmien sisällöissä oli yhteneväisyyksiä, mutta myös selkeitä eroavaisuuksia. Eroavaisuuksia oli myös saman organisaation eri yksiköiden suunnitelmien välillä. Suunnitelmien mukaan omavalvonta ja palvelun laadunseuranta toteutuu yksiköissä vaihtelevasti. Suunnitelmien mukaan säännöllinen seuranta voisi olla systemaattisempaa ja omavalvontatyötä olisi hyödyllistä kehittää.