Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen: lainsäädäntö, suunnittelu sekä toimitukset hankkeen taustalla

Hakala, Tinja (2024)

 
Avaa tiedosto
Hakala_Tinja.pdf (1.704Mt)
Lataukset: 


Hakala, Tinja
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018393
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee rautateiden tasoristeysten poistoon liittyvää lainsäädäntöä, suunnittelua sekä toimituksia Väyläviraston Tampere–Pori-rataosuuden tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen, eli lyhyemmin ilmaistuna TAPO-hankkeen kautta. Hankkeen rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsulttina toimii Ramboll CM Oy, joka on opinnäytetyön tilaaja.

Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, TAPO-hankkeen yksityiskohtaisemmasta tarkastelusta sekä tasoristeysten poiston menettelyyn liittyvästä oikeustapauksesta, jota verrataan TAPO-hankkeeseen. Tarkoituksena on analysoida menettelyjen valintaan vaikuttavia perusteita, näiden tekijöiden vaikutusta TAPO-hankkeen aikatauluun aina suunnittelun aloittamisesta alueiden haltuunottoon asti.

Tasoristeysten määrää taustoitetaan Suomen pakkolunastuslain historialla. Tasoristeysten aiheuttama turvallisuusriski liikenteen käyttäjille kytkeytyy opinnäytetyön aiheen piiriin, sillä TAPO-hankkeen tavoitteena on parantaa rataosuuden turvallisuutta. Rataosuudelta on laadittu yhteensä 7 ratasuunnitelmaa ja 4 tiesuunnitelmaa, joiden hyväksyminen oikeuttaa suunnittelussa esitettyjen alueiden ja oikeuksien lunastukseen. Opinnäytetyön aikana on toteutettu yksi haltuunotto Kaukolantie–Vinkkiläntie-rataosuudella. Merstolantien ja Ylistarontien tasoristeykset nousevat esiin niiden vuorovaikutustilaisuuksien vuoksi.

Se, laaditaanko rataosuudesta tie- vai ratasuunnitelma, määräytyy yhteishankkeissa sen mukaan, kumpaa väylämuodon parantamista suunnittelukohde koskee voimakkaammin. Toimitusmuotoon vaikuttavat suunnitelma, jonka laadinnassa huomioidaan suunnitelma-alue ja suunnitelmassa esitettyjen alueiden lunastustarpeet. TAPO-hankkeessa asemakaava-alueella toteutetaan enemmän ratatoimituksia, kun taas sen ulkopuolella painottuvat maantietoimitukset. Rakentaminen alkaa haltuunotolla, eikä tasoristeystä voida poistaa, ennen kuin korvaava kulkuyhteys on olemassa, mikä korostaa toimitusten ajoituksen merkitystä ratahankkeissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste