Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen: lainsäädäntö, suunnittelu sekä toimitukset hankkeen taustalla
Hakala, Tinja (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018393
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee rautateiden tasoristeysten poistoon liittyvää lainsäädäntöä, suunnittelua sekä toimituksia Väyläviraston Tampere–Pori-rataosuuden tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen, eli lyhyemmin ilmaistuna TAPO-hankkeen kautta. Hankkeen rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsulttina toimii Ramboll CM Oy, joka on opinnäytetyön tilaaja.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, TAPO-hankkeen yksityiskohtaisemmasta tarkastelusta sekä tasoristeysten poiston menettelyyn liittyvästä oikeustapauksesta, jota verrataan TAPO-hankkeeseen. Tarkoituksena on analysoida menettelyjen valintaan vaikuttavia perusteita, näiden tekijöiden vaikutusta TAPO-hankkeen aikatauluun aina suunnittelun aloittamisesta alueiden haltuunottoon asti.
Tasoristeysten määrää taustoitetaan Suomen pakkolunastuslain historialla. Tasoristeysten aiheuttama turvallisuusriski liikenteen käyttäjille kytkeytyy opinnäytetyön aiheen piiriin, sillä TAPO-hankkeen tavoitteena on parantaa rataosuuden turvallisuutta. Rataosuudelta on laadittu yhteensä 7 ratasuunnitelmaa ja 4 tiesuunnitelmaa, joiden hyväksyminen oikeuttaa suunnittelussa esitettyjen alueiden ja oikeuksien lunastukseen. Opinnäytetyön aikana on toteutettu yksi haltuunotto Kaukolantie–Vinkkiläntie-rataosuudella. Merstolantien ja Ylistarontien tasoristeykset nousevat esiin niiden vuorovaikutustilaisuuksien vuoksi.
Se, laaditaanko rataosuudesta tie- vai ratasuunnitelma, määräytyy yhteishankkeissa sen mukaan, kumpaa väylämuodon parantamista suunnittelukohde koskee voimakkaammin. Toimitusmuotoon vaikuttavat suunnitelma, jonka laadinnassa huomioidaan suunnitelma-alue ja suunnitelmassa esitettyjen alueiden lunastustarpeet. TAPO-hankkeessa asemakaava-alueella toteutetaan enemmän ratatoimituksia, kun taas sen ulkopuolella painottuvat maantietoimitukset. Rakentaminen alkaa haltuunotolla, eikä tasoristeystä voida poistaa, ennen kuin korvaava kulkuyhteys on olemassa, mikä korostaa toimitusten ajoituksen merkitystä ratahankkeissa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, TAPO-hankkeen yksityiskohtaisemmasta tarkastelusta sekä tasoristeysten poiston menettelyyn liittyvästä oikeustapauksesta, jota verrataan TAPO-hankkeeseen. Tarkoituksena on analysoida menettelyjen valintaan vaikuttavia perusteita, näiden tekijöiden vaikutusta TAPO-hankkeen aikatauluun aina suunnittelun aloittamisesta alueiden haltuunottoon asti.
Tasoristeysten määrää taustoitetaan Suomen pakkolunastuslain historialla. Tasoristeysten aiheuttama turvallisuusriski liikenteen käyttäjille kytkeytyy opinnäytetyön aiheen piiriin, sillä TAPO-hankkeen tavoitteena on parantaa rataosuuden turvallisuutta. Rataosuudelta on laadittu yhteensä 7 ratasuunnitelmaa ja 4 tiesuunnitelmaa, joiden hyväksyminen oikeuttaa suunnittelussa esitettyjen alueiden ja oikeuksien lunastukseen. Opinnäytetyön aikana on toteutettu yksi haltuunotto Kaukolantie–Vinkkiläntie-rataosuudella. Merstolantien ja Ylistarontien tasoristeykset nousevat esiin niiden vuorovaikutustilaisuuksien vuoksi.
Se, laaditaanko rataosuudesta tie- vai ratasuunnitelma, määräytyy yhteishankkeissa sen mukaan, kumpaa väylämuodon parantamista suunnittelukohde koskee voimakkaammin. Toimitusmuotoon vaikuttavat suunnitelma, jonka laadinnassa huomioidaan suunnitelma-alue ja suunnitelmassa esitettyjen alueiden lunastustarpeet. TAPO-hankkeessa asemakaava-alueella toteutetaan enemmän ratatoimituksia, kun taas sen ulkopuolella painottuvat maantietoimitukset. Rakentaminen alkaa haltuunotolla, eikä tasoristeystä voida poistaa, ennen kuin korvaava kulkuyhteys on olemassa, mikä korostaa toimitusten ajoituksen merkitystä ratahankkeissa.