Pakolaislapsen traumaperäisen stressihäiriön tukeminen varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvatukseen
Abdi, Kadra; Tebbai, Umäimä (2024)
Abdi, Kadra
Tebbai, Umäimä
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018424
Tiivistelmä
Pakolaisuus on hyvin ajankohtainen ilmiö ja se tuo mukanaan monia asioita. Yksi yleisimmistä on heidän mielenterveytensä, joka aiheuttaa heille paljon stressiä. Tämä on jälkiseuraus pakolaisen kokemista kuormituksista matkan aikana ja kuinka on joutunut jättämään kotinsa sodan tai vainon vuoksi. Suomessa vuosittain kansainvälistäsuojelua pyytää tuhansia, joista usea on lapsia. Tämä traumatapahtuma vaikuttaa pakolaislapsen hyvinvointiin, kehitykseen sekä hoitamattomana aikuisiän terveyteen. Siitä kehittyy erilaisia mielenterveydenhäiriöitä, mutta yleisin pakolaislasten keskuudessa oleva mielenterveyden häiriö on traumaperäinen stressihäiriö.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen pohjalta pakolaislapsen traumaperäisen stressihäiriön oireet, tunnistaminen sekä hoito. Tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen työntekijöille tietoisuutta päiväkodissa olevan pakolaislapsen traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä sen vaikutuksesta lapsen päivittäisissä toiminnoissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönätyönä ja sen lopulliseksi tuotokseksi syntyi varhaiskasvatuksen työntekijöille suunniteltu opas. Oppaan saavutettava versio on löydettävissä Theseus-palvelussa erillisenä PDF-tiedostona. Opinnäytetyön tilaajana toimi Metropolia ammattikorkeakoulu.
Oppaassa käymme läpi traumaperäisen stressihäiriön oireet, tunnistaminen sekä hoito ja tuomme esille myös pakolaisuuden ja varhaiskasvatustyöntekijän eri auttamismenetelmät. Oppaan tarkoitus on lisätä varhaiskasvatustyöntekijän tietoisuutta traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä tarjota keinoja lapsen oireiden tunnistamisessa ja hoidossa. Opinnäytetyöhön kerättiin tutkimusaineistoa Medic-, Cinahl- ja Pubmed-tietokannoista. Valittu aineisto valittiin sisään- ja poisottokriteerien mukaan ja aineistotuloksia rajattiin 2014–2024 aikavälille. Tämän lisäksi täydensimme työhömme manuaalihaulla. Tämän tiedonhaun perusteella koottu tieto käytettiin oppaan tietoperustana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen pohjalta pakolaislapsen traumaperäisen stressihäiriön oireet, tunnistaminen sekä hoito. Tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen työntekijöille tietoisuutta päiväkodissa olevan pakolaislapsen traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä sen vaikutuksesta lapsen päivittäisissä toiminnoissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönätyönä ja sen lopulliseksi tuotokseksi syntyi varhaiskasvatuksen työntekijöille suunniteltu opas. Oppaan saavutettava versio on löydettävissä Theseus-palvelussa erillisenä PDF-tiedostona. Opinnäytetyön tilaajana toimi Metropolia ammattikorkeakoulu.
Oppaassa käymme läpi traumaperäisen stressihäiriön oireet, tunnistaminen sekä hoito ja tuomme esille myös pakolaisuuden ja varhaiskasvatustyöntekijän eri auttamismenetelmät. Oppaan tarkoitus on lisätä varhaiskasvatustyöntekijän tietoisuutta traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä tarjota keinoja lapsen oireiden tunnistamisessa ja hoidossa. Opinnäytetyöhön kerättiin tutkimusaineistoa Medic-, Cinahl- ja Pubmed-tietokannoista. Valittu aineisto valittiin sisään- ja poisottokriteerien mukaan ja aineistotuloksia rajattiin 2014–2024 aikavälille. Tämän lisäksi täydensimme työhömme manuaalihaulla. Tämän tiedonhaun perusteella koottu tieto käytettiin oppaan tietoperustana.