Mallipohjat lastensuojelun sijaishuollon rajoitustoimenpiteisiin valtion koulukodeille
Grönfors, Jasmin (2024)
Grönfors, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018567
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin kehittämisprosessina. Opin-näytetyössä luotiin mallipohjat lastensuojelun sijaishuollon rajoitustoimenpiteisiin valtion koulu-kodeille. Työssä perehdyttiin muun muassa lastensuojelun sijaishuoltoon, rajoitustoimenpiteisiin sekä rajoitustoimenpiteiden kirjaamiseen. Tarkastelun kohteena oli lastensuojelun sekä rajoitus-toimenpiteiden valvonta. Erityisesti työssä pohdittiin lasten etua ja oikeuksia sekä niiden toteu-tumista rajoitustoimenpiteissä.
Rajoitustoimenpidemallit ovat asiakastietojärjestelmässä olevia päätöstekstin mallipohjia, joihin on luotu esimerkkitapaus. Mallipohjat on valmiiksi täytetty riittävän kattavasti ja laadukkaasti. Rajoitustoimenpidemallien ei ole tarkoitus olla ohjekirja, opas eikä käsikirja rajoitustoimenpiteis-tä. Luomani työ ei ole varsinaista opetusmateriaalia rajoitustoimenpiteistä, vaan se tullaan liittä-mään osaksi ohjeistuksia rajoitustoimenpiteistä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä valtion koulukotien, erityisesti Limingan koulukodin kanssa. Tarkoituksena on ollut helpottaa lastensuojelun rajoitustoimenpiteiden kirjaamista ja dokumentointia. Tavoitteena on ollut luoda uusi hyödyllinen työkalu lastensuojeluun, jonka avulla rajoitustoimenpiteistä saataisiin riittävän kattavia ja laadukkaasti tehtyjä. Tarkoituksena on ollut rajoitustoimenpidemallien avulla lisätä yhdenvertaisuutta ja saada rajoitustoimenpiteistä huolelli-sesti toteutettuja. Tavoitteena on ollut helpottaa työntekijöiden työmäärää ja luoda apuväline perehdytykseen. Tavoitteena on myös ollut lasten oikeuksien ja edun pohtimista, liittyen lasten-suojelun rajoitustoimenpiteisiin ja pyrkiä huolehtimaan riittävän laadukkaalla kirjaamisella niiden toteutuminen.
Yhteistyö valtion koulukotien kanssa oli koko prosessin aikana sujuvaa. Vuorovaikutus oli dialo-gista ja avointa. Kehittämisprosessin jokaisessa vaiheessa huomioitiin eettisyys ja luotettavuus. Kehittämisprosessin aihetta pidettiin ajankohtaisena ja sen tuotosta pidettiin erittäin tarpeellise-na.
Prosessin edetessä lastensuojelu ja rajoitustoimenpiteet aiheuttivat paljon pohdintaa. Kehittä-misprosessin aikana syntyi ideoita siitä, miten dokumentointia voisi nopeuttaa entisestään. Li-säksi kehittämisprosessin aikana pohdittiin esimerkiksi sitä, ovatko lastensuojelun rajoitustoi-menpiteet ylipäätään aina riittäviä ja tarvitsisiko lastensuojelulaki muutoksia niiden osalta.
Rajoitustoimenpidemallit ovat asiakastietojärjestelmässä olevia päätöstekstin mallipohjia, joihin on luotu esimerkkitapaus. Mallipohjat on valmiiksi täytetty riittävän kattavasti ja laadukkaasti. Rajoitustoimenpidemallien ei ole tarkoitus olla ohjekirja, opas eikä käsikirja rajoitustoimenpiteis-tä. Luomani työ ei ole varsinaista opetusmateriaalia rajoitustoimenpiteistä, vaan se tullaan liittä-mään osaksi ohjeistuksia rajoitustoimenpiteistä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä valtion koulukotien, erityisesti Limingan koulukodin kanssa. Tarkoituksena on ollut helpottaa lastensuojelun rajoitustoimenpiteiden kirjaamista ja dokumentointia. Tavoitteena on ollut luoda uusi hyödyllinen työkalu lastensuojeluun, jonka avulla rajoitustoimenpiteistä saataisiin riittävän kattavia ja laadukkaasti tehtyjä. Tarkoituksena on ollut rajoitustoimenpidemallien avulla lisätä yhdenvertaisuutta ja saada rajoitustoimenpiteistä huolelli-sesti toteutettuja. Tavoitteena on ollut helpottaa työntekijöiden työmäärää ja luoda apuväline perehdytykseen. Tavoitteena on myös ollut lasten oikeuksien ja edun pohtimista, liittyen lasten-suojelun rajoitustoimenpiteisiin ja pyrkiä huolehtimaan riittävän laadukkaalla kirjaamisella niiden toteutuminen.
Yhteistyö valtion koulukotien kanssa oli koko prosessin aikana sujuvaa. Vuorovaikutus oli dialo-gista ja avointa. Kehittämisprosessin jokaisessa vaiheessa huomioitiin eettisyys ja luotettavuus. Kehittämisprosessin aihetta pidettiin ajankohtaisena ja sen tuotosta pidettiin erittäin tarpeellise-na.
Prosessin edetessä lastensuojelu ja rajoitustoimenpiteet aiheuttivat paljon pohdintaa. Kehittä-misprosessin aikana syntyi ideoita siitä, miten dokumentointia voisi nopeuttaa entisestään. Li-säksi kehittämisprosessin aikana pohdittiin esimerkiksi sitä, ovatko lastensuojelun rajoitustoi-menpiteet ylipäätään aina riittäviä ja tarvitsisiko lastensuojelulaki muutoksia niiden osalta.