Verkkosovelluksen käyttöliittymäauditointi : auditointi digitaalisen muotoilun kontekstissa
Järvinen, Oskari (2024)
Järvinen, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018451
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee auditointiprosesseja käyttöliittymäsuunnittelun näkökulmasta. Työssä pyritään määrittämään, mitä käyttöliittymäsuunnittelun auditoinnilla tarkoitetaan ja kuinka niitä toteutetaan. Tämän lisäksi luodaan menetelmä auditoinnin suorittamiseksi toimeksiantajan verkkopalvelulle. Auditointien valitseminen aiheeksi syntyi tarpeesta ratkaista toimeksiantajan ongelma ja kirjoittajan omasta mielenkiinnosta syventää omia suunnittelutaitojaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu käyttöliittymäauditointeja tarjoavien yritysten palvelukuvauksien, auditoinnin perinteisen määritelmän ja käyttöliittymäsuunnittelua käsittelevien julkaisujen varaan. Työssä tutkitaan, kuinka auditointi käyttöliittymäsuunnittelun kontekstissa mahdollisesti eroaa siitä, miten auditointi on perinteisesti ymmärretty.
Työ on tutkimusmenetelmältään konstruktiivista, jossa lähdeaineistoa ja toimeksiantajan tarpeita käytettiin auditointimenetelmän ja kriteeristön koostamiseen. Osana työtä menetelmän kelpoisuutta testattiin toimeksiantona, ja kirjoittaja pääsi soveltamaan oppimaansa. Lopuksi työssä pohditaan kriteeristön soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin, sekä käyttöliittymäauditoinnin merkitystä ja eroja suhteessa muihin samankaltaisiin käyttöliittymäsuunnittelun metodeihin.
Tutkielma osoittaa, että, toisin kuin perinteiselle auditoinnille, käyttöliittymäauditoinnille ei ole selviä yleisesti hyväksyttyjä standardeja, ja että auditoinnin määritelmä digitaalisen muotoilun kontekstissa on moniulotteinen. Toimeksiantoa varten luotu kriteeristö toimii hyvänä apuvälineenä suunnittelijalle, kun tavoitteena on selvittää palvelun käytettävyysongelmia
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu käyttöliittymäauditointeja tarjoavien yritysten palvelukuvauksien, auditoinnin perinteisen määritelmän ja käyttöliittymäsuunnittelua käsittelevien julkaisujen varaan. Työssä tutkitaan, kuinka auditointi käyttöliittymäsuunnittelun kontekstissa mahdollisesti eroaa siitä, miten auditointi on perinteisesti ymmärretty.
Työ on tutkimusmenetelmältään konstruktiivista, jossa lähdeaineistoa ja toimeksiantajan tarpeita käytettiin auditointimenetelmän ja kriteeristön koostamiseen. Osana työtä menetelmän kelpoisuutta testattiin toimeksiantona, ja kirjoittaja pääsi soveltamaan oppimaansa. Lopuksi työssä pohditaan kriteeristön soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin, sekä käyttöliittymäauditoinnin merkitystä ja eroja suhteessa muihin samankaltaisiin käyttöliittymäsuunnittelun metodeihin.
Tutkielma osoittaa, että, toisin kuin perinteiselle auditoinnille, käyttöliittymäauditoinnille ei ole selviä yleisesti hyväksyttyjä standardeja, ja että auditoinnin määritelmä digitaalisen muotoilun kontekstissa on moniulotteinen. Toimeksiantoa varten luotu kriteeristö toimii hyvänä apuvälineenä suunnittelijalle, kun tavoitteena on selvittää palvelun käytettävyysongelmia