Ohjelmapalvelujen kysynnän ja markkinoinnin selvitys : case: Luoto Kuopio
Kinnunen, Anna-Katariina; Luukkonen, Oona (2024)
Kinnunen, Anna-Katariina
Luukkonen, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018918
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan Luoto Kuopion markkinointia ja asiakassegmenttejä. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa ja luoda tutkimuksen avulla ostajapersoonat, joiden avulla Luoto Kuopio voi paremmin kohdistaa markkinointiaan yksityisasiakkaille.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä. Kysely jaettiin Luoto Kuopion omissa sosiaalisen median kanavissa sekä Savonia-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoille. Lisäksi kyselyä jaettiin myös muualla sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi teoriaan aiheista ja lopuksi totutettiin kyselytutkimus, jonka pohjalta luotiin lisäksi ostajapersoonat. Kyselytutkimuksen tuloksia avattiin tulosten tultua ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita tulosten pohjalta.
Saatiin selville, että Luoto Kuopion asiakkaita ovat pääsääntöisesti kuopiolaiset 18–35-vuotiaat ja kyselyyn vastanneista huomattavan suuri oli naisia. Kyselyyn saatiin vastauksia 173 kappaletta, mikä oli opinnäytetyötä varten hyvä määrä, mutta ei välttämättä anna kuitenkaan täydellistä kuvaa siitä, millaisia asiakasryhmät oikeasti ovat.
Tarkempaa tutkimusta voisi toimeksiantajalle tehdä yritysasiakkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehittämisestä. Myös sauna- ja ravintolapalveluiden osalta voisi tarkemmin tutkia, miten toimintaa voisi kehittää tukemaan järvimatkailua yhä paremmin. Kesäsesongin ulkopuolelle voisi kehittää erilaisia tapahtumakokonaisuuksia, joiden avulla asiakkaita saisi houkuteltua paikan päälle ja näin tasoitettua sesonkivaihteluita. Tärkeää markkinoinnissa on myös vastuullisuus, jotta asiakas on paremmin tietoinen toimijan vastuullisuudesta ja voi siten tukea paikallista toimijaa. Luoto Kuopio voisi myös hakea Sustainable Travel Finland -merkintää. In the thesis the marketing and customer segmentation of Luoto Kuopio was researched. The aim was to find out the present state of the employer's current state of marketing and through research create buyer personas, which can help Luoto Kuopio to better target their marketing to private customers.
In the thesis a quantitative survey was carried out. The survey was sent to Luoto Kuopio's social media and to Tourism and Hospitality Management students at Savonia University of Applied Sciences. Additionally, the survey was shared on our own social media. First theory about marketing was read up on and lastly a survey was carried out, which was the base for creating the buyer personas. After the results they were studied and possible improvements for their marketing was pondered.
It was discovered that Luoto Kuopio's customers are mainly between 18- and 35-years old residents of Kuopio and a vast majority of those that chose to answer the survey were female. In the survey 173 responses were gotten, which was a good amount considering our thesis but perhaps not a perfect image of the true customer segments.
Further research could be carried out considering the employers business customers similarly to this thesis - finding out the current state of the services directed to business customers and how to improve them. Also considering their sauna and restaurant services further research could be done to support their mission of lake travel. Different events could be arranged outside of the summer season to attract customers and thus compensate the seasonal fluctuation. Another important factor for marketing is responsibility, so the customer is better informed on the employer's responsibility and can support a local actor. Luoto Kuopio could also seek the Sustainable Travel Finland marking.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä. Kysely jaettiin Luoto Kuopion omissa sosiaalisen median kanavissa sekä Savonia-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoille. Lisäksi kyselyä jaettiin myös muualla sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi teoriaan aiheista ja lopuksi totutettiin kyselytutkimus, jonka pohjalta luotiin lisäksi ostajapersoonat. Kyselytutkimuksen tuloksia avattiin tulosten tultua ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita tulosten pohjalta.
Saatiin selville, että Luoto Kuopion asiakkaita ovat pääsääntöisesti kuopiolaiset 18–35-vuotiaat ja kyselyyn vastanneista huomattavan suuri oli naisia. Kyselyyn saatiin vastauksia 173 kappaletta, mikä oli opinnäytetyötä varten hyvä määrä, mutta ei välttämättä anna kuitenkaan täydellistä kuvaa siitä, millaisia asiakasryhmät oikeasti ovat.
Tarkempaa tutkimusta voisi toimeksiantajalle tehdä yritysasiakkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehittämisestä. Myös sauna- ja ravintolapalveluiden osalta voisi tarkemmin tutkia, miten toimintaa voisi kehittää tukemaan järvimatkailua yhä paremmin. Kesäsesongin ulkopuolelle voisi kehittää erilaisia tapahtumakokonaisuuksia, joiden avulla asiakkaita saisi houkuteltua paikan päälle ja näin tasoitettua sesonkivaihteluita. Tärkeää markkinoinnissa on myös vastuullisuus, jotta asiakas on paremmin tietoinen toimijan vastuullisuudesta ja voi siten tukea paikallista toimijaa. Luoto Kuopio voisi myös hakea Sustainable Travel Finland -merkintää.
In the thesis a quantitative survey was carried out. The survey was sent to Luoto Kuopio's social media and to Tourism and Hospitality Management students at Savonia University of Applied Sciences. Additionally, the survey was shared on our own social media. First theory about marketing was read up on and lastly a survey was carried out, which was the base for creating the buyer personas. After the results they were studied and possible improvements for their marketing was pondered.
It was discovered that Luoto Kuopio's customers are mainly between 18- and 35-years old residents of Kuopio and a vast majority of those that chose to answer the survey were female. In the survey 173 responses were gotten, which was a good amount considering our thesis but perhaps not a perfect image of the true customer segments.
Further research could be carried out considering the employers business customers similarly to this thesis - finding out the current state of the services directed to business customers and how to improve them. Also considering their sauna and restaurant services further research could be done to support their mission of lake travel. Different events could be arranged outside of the summer season to attract customers and thus compensate the seasonal fluctuation. Another important factor for marketing is responsibility, so the customer is better informed on the employer's responsibility and can support a local actor. Luoto Kuopio could also seek the Sustainable Travel Finland marking.