Bränditietoisuutta edistävän Google Ads -kampanjasuunnitelman rakentaminen : Stockås Oy
Hakaoja, Susanna (2024)
Hakaoja, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018902
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajalle heidän bränditietoisuuttaan edistävä Google Ads -markkinointikampanjan suunnitelma, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää heidän omassa markkinoinnissaan. Työn toimeksiantajana toimiva Stockås Oy oli hiljattain lanseerannut mittatilaustyönä valmistettavan ratsastusvaatemallistonsa Suomen markkinoille. Idea tutkimuksen toteutukselle muodostui Google Ads -kampanjoinnin sekä toimeksiantajan uniikin brändin markkinoinnin kehittämisen yhdistelmästä. Aikaisempaa näyttöä vastaavanlaisessa tilanteessa tehdystä tutkimuksesta oli myös todella vähän. Suunnitelman oli tarkoitus toimia samalla oppaana Google Ads -kampanjoinnin aloittamiselle, jossa havainnollistettiin kampanjoinnin tuomat hyödyt brändin näkyvyyden edistämiselle ja annettiin ehdotuksia mainoksien sisällöistä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin tutkimushaastatteluna toimeksiantajayrittäjälle, jonka pohjalta kampanjasuunnitelma tehtiin hyödyntäen sen ympärille koottua teoriaviitekehystä. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haluttiin kartoittaa yrityksen tämänhetkisiä toimia brändimarkkinoinnin suhteen sekä tavoitteita ja suuntaviivoja tulevalle markkinointikampanjalle. Tutkimushaastattelun oli tarkoitus täydentää kampanjasuunnitelmaa, jolloin siitä saatiin toimeksiantajan tavoitetta palveleva. Suunnitelman tekemisessä hyödynnettiin SOSTAC-mallia.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin luotua ehdotus Google Ads -kampanjasuunnitelmasta sisältöineen, josta tehtiin erillinen esitys toimeksiantajalle samalla havainnollistaen Google Adsin toimintaperiaatteita. Kampanjan tavoitteena oli lisätä liikennettä Stockåsin verkkokauppaan responsiivisien hakumainoksien avulla. Suunnitelmasta saatiin Stockåsin tavoitteita palveleva, jolloin siitä pystyy muodostumaan heidän nykyiselle brändimarkkinoinnilleen toimiva jatkumo. Haastattelututkimuksen perusteella tehtyjä valintoja kampanjan sisältöön täydensi tutkimuksen teoriaviitekehys. Koska tässä tutkimuksessa mainoskampanjaa ei pystytty toteuttamaan käytännössä, voisi jatkotutkimuksen aiheena selvittää, millaisiin tuloksiin todellisuudessa päästään vastaavanlaisella Google Ads -kampanjalla.
Laadullinen tutkimus toteutettiin tutkimushaastatteluna toimeksiantajayrittäjälle, jonka pohjalta kampanjasuunnitelma tehtiin hyödyntäen sen ympärille koottua teoriaviitekehystä. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haluttiin kartoittaa yrityksen tämänhetkisiä toimia brändimarkkinoinnin suhteen sekä tavoitteita ja suuntaviivoja tulevalle markkinointikampanjalle. Tutkimushaastattelun oli tarkoitus täydentää kampanjasuunnitelmaa, jolloin siitä saatiin toimeksiantajan tavoitetta palveleva. Suunnitelman tekemisessä hyödynnettiin SOSTAC-mallia.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin luotua ehdotus Google Ads -kampanjasuunnitelmasta sisältöineen, josta tehtiin erillinen esitys toimeksiantajalle samalla havainnollistaen Google Adsin toimintaperiaatteita. Kampanjan tavoitteena oli lisätä liikennettä Stockåsin verkkokauppaan responsiivisien hakumainoksien avulla. Suunnitelmasta saatiin Stockåsin tavoitteita palveleva, jolloin siitä pystyy muodostumaan heidän nykyiselle brändimarkkinoinnilleen toimiva jatkumo. Haastattelututkimuksen perusteella tehtyjä valintoja kampanjan sisältöön täydensi tutkimuksen teoriaviitekehys. Koska tässä tutkimuksessa mainoskampanjaa ei pystytty toteuttamaan käytännössä, voisi jatkotutkimuksen aiheena selvittää, millaisiin tuloksiin todellisuudessa päästään vastaavanlaisella Google Ads -kampanjalla.