Vertaissuhdetaidot varhaiskasvatuksessa
Pappi, Outi (2024)
Pappi, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018795
Tiivistelmä
Vertaissuhdetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa on varhaisen tuen työtä, jolla voidaan ennaltaehkäistä kiusaamista ja syrjäytymistä. Tutkimuksen aihe vertaissuhdetaidot varhaiskasvatuksessa nousi Iisalmen paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman myötä, johon on kirjattu aikaisemman kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman päivitys (Iisalmen kaupunki 2022a). Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää uusi kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma Iisalmen kaupungin varhaiskasvatukseen sekä tuottaa tietoa vertaissuhdetaitojen merkityksestä sekä kiusaamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen sisältyi teoreettisen viitekehyksen rakentaminen sekä kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman laatiminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia lasten osallisuutta vahvistava kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, johon kuului kehittämisprosessi, kirjallinen raportti sekä kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman laatiminen. Tutkimus eteni toimintatutkimuksen syklisen prosessin mukaisesti. Toimintatutkimus aloitettiin suunnittelemalla työn teoreettinen viitekehys ja laatimalla kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma. Toimintavaiheessa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmasta keskusteltiin lapsiryhmissä. Lapsia havainnoitiin keskustelujen aikana. Palautetta pyydettiin varhaiskasvatuksessa työskentelevältä henkilöstöltä sekä asiantuntijatiimiltä. Reflektointivaiheessa tarkasteltiin saatuja palautteita sekä tehtiin muutoksia kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmaan. Palautteissa toiveena tuli muokata kysymyksiä konkreettisemmaksi ja ymmärrettävämmäksi. Kehitysehdotukset hyödynnettiin lopullisessa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmassa.
Kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmassa huomioidaan lasten osallisuus ja varhaisen tuen merkitys varhaiskasvatuksessa. Kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma laaditaan jokaisessa varhaiskasvatusryhmässä, ja lapset osallistuvat suunnitelman laatimiseen. Ryhmissä pohditaan konkreettiset keinot vertaissuhde-, itsesäätely-, vuorovaikutus-, ja tunnetaitojen tukemiseen sekä kiusaamisen puuttumiseen. Jatkotutkimuksessa voidaan tutkia, millaisia kokemuksia kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman käytöstä on varhaiskasvatuksessa, ja miten huoltajia voi osallistaa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman laadintaan.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, johon kuului kehittämisprosessi, kirjallinen raportti sekä kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman laatiminen. Tutkimus eteni toimintatutkimuksen syklisen prosessin mukaisesti. Toimintatutkimus aloitettiin suunnittelemalla työn teoreettinen viitekehys ja laatimalla kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma. Toimintavaiheessa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmasta keskusteltiin lapsiryhmissä. Lapsia havainnoitiin keskustelujen aikana. Palautetta pyydettiin varhaiskasvatuksessa työskentelevältä henkilöstöltä sekä asiantuntijatiimiltä. Reflektointivaiheessa tarkasteltiin saatuja palautteita sekä tehtiin muutoksia kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmaan. Palautteissa toiveena tuli muokata kysymyksiä konkreettisemmaksi ja ymmärrettävämmäksi. Kehitysehdotukset hyödynnettiin lopullisessa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmassa.
Kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelmassa huomioidaan lasten osallisuus ja varhaisen tuen merkitys varhaiskasvatuksessa. Kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelma laaditaan jokaisessa varhaiskasvatusryhmässä, ja lapset osallistuvat suunnitelman laatimiseen. Ryhmissä pohditaan konkreettiset keinot vertaissuhde-, itsesäätely-, vuorovaikutus-, ja tunnetaitojen tukemiseen sekä kiusaamisen puuttumiseen. Jatkotutkimuksessa voidaan tutkia, millaisia kokemuksia kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman käytöstä on varhaiskasvatuksessa, ja miten huoltajia voi osallistaa kiusaamisen ehkäisyn toimintasuunnitelman laadintaan.