Agrologikoulutuksen antamat valmiudet hevosalan työtehtäviin
Pesonen, Päivi (2024)
Pesonen, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018689
Tiivistelmä
Hevostalouden työtehtävät vaihtelevat laajasti hevosten hoitamisesta ja kouluttamisesta hevosalan liiketoiminnan hallintaan ja neuvontaan. Vaikka suoraan hevostaloudessa työskentelevien määrä on noin 15 000, välilliset toimijat kaksinkertaistavat alan työmahdollisuudet. Näihin välillisiin toimijoihin kuuluvat esimerkiksi rehu- ja varustekaupat. Ammattitaitoisen työvoiman puute on koettu yleisesti merkittäväksi hidasteeksi alan kehitykselle.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Agrologien Liitto ry, joka pyrki arvioimaan agrologikoulutuksen vastaavuutta hevosalan osaamistarpeisiin. Työn tavoitteena oli tuottaa artikkeli, joka tukisi koulutuksen kehittämistä vastaamaan nykyistä paremmin hevosalan tarpeita. Haasteena oli koulutuksen ja työelämän tarpeiden yhteensovittaminen, kun osaamisvaatimukset muuttuivat jatkuvasti. Agrologikoulutuksen on tärkeä valmistaa opiskelijoita toimimaan moninaisissa työympäristöissä ja vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselymuodossa, joka lähetettiin sähköpostilla kahdelle eri kohderyhmälle: Savonia-ammattikorkeakoulusta agrologiksi vuosina 2010–2021 valmistuneille sekä hevosjalostusliittojen toiminnanjohtajille. Hevosjalostusliittojen vastaukset avasivat näkökulmia myös niihin, jotka eivät olleet suorittaneet agrologi AMK-tutkintoa, tarjoten siten monipuolisen kuvan nykyisistä hevosalan osaamistarpeista. Työelämän näkökulma oli keskeistä kokonaiskuvan hahmottamisessa ja antoi arvokasta tietoa koulutuksen tulevaisuuden suuntaamiseksi.
Tulevaisuuden menestymisen kannalta olennaiset osaamisalueet sisälsivät johtamisen, vuorovaikutuksen ja neuvottelutaidot sekä talousosaamisen ja hevosten hyvinvoinnin huomioimisen. Vaikka digiosaamisen ja teknologian merkitys ei noussut esiin vastauksissa, oli tärkeää tunnistaa digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet ja tarpeet sekä integroida ne osaksi koulutusta, jotta voitaisiin vastata tulevaisuuden haasteisiin. Lisäksi kurssit muutosjohtamisesta ja sopeutumiskyvystä voisivat auttaa opiskelijoita hallitsemaan alan jatkuvia muutoksia ja kehittämään strategioita niiden johtamiseksi. Jobs in the equine industry range widely from horse care and training to equine business management and consultancy. Although the number of people directly employed in the equine industry is around 15 000, indirect actors double the employment opportunities in the sector. These indirects actors include businesses related to feed and equipment. The lack of skilled labor was generally perceived as a major constraint to the development of the sector.
The thesis was commissioned by the Association of Agrologists (Agrologien liitto ry), which aimed to assess the correspondence of agrological education to the needs of the equine sector. The aim was to produce an article that would support the development of education to better meet the needs of the equine sector. The challenge was to reconcile the needs of education and working life as competence requirements were constantly changing. It is important for agrology education to prepare students to work in a variety of working environments and to interact with people from various backgrounds.
The thesis was carried out through a survey, which was sent by e-mail to two different target groups: those who graduated from Savonia University of Applied Sciences with an agrologist degree between 2010 and 2021, and the executive directors of horse breeding associations. The responses from the horse breeding associations provided insights even from those who had not completed an agrologist degree, thus offering a comprehensive picture of the current competence requirements in the equine industry. The perspective of working life was key to the overall picture and provided valuable information for the future direction of education.
The key competences for future success included leadership, interpersonal and negotiation skills, financial literacy, and consideration of equine welfare. Although the importance of digital skills and technology did not emerge from the responses, it was important to recognize the opportunities and needs presented by digitalization, and to integrate them into education to meet the challenges of the future. In addition, courses on change management and adaptability could help students oversee and develop strategies to navigate the constant changes in the sector.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Agrologien Liitto ry, joka pyrki arvioimaan agrologikoulutuksen vastaavuutta hevosalan osaamistarpeisiin. Työn tavoitteena oli tuottaa artikkeli, joka tukisi koulutuksen kehittämistä vastaamaan nykyistä paremmin hevosalan tarpeita. Haasteena oli koulutuksen ja työelämän tarpeiden yhteensovittaminen, kun osaamisvaatimukset muuttuivat jatkuvasti. Agrologikoulutuksen on tärkeä valmistaa opiskelijoita toimimaan moninaisissa työympäristöissä ja vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselymuodossa, joka lähetettiin sähköpostilla kahdelle eri kohderyhmälle: Savonia-ammattikorkeakoulusta agrologiksi vuosina 2010–2021 valmistuneille sekä hevosjalostusliittojen toiminnanjohtajille. Hevosjalostusliittojen vastaukset avasivat näkökulmia myös niihin, jotka eivät olleet suorittaneet agrologi AMK-tutkintoa, tarjoten siten monipuolisen kuvan nykyisistä hevosalan osaamistarpeista. Työelämän näkökulma oli keskeistä kokonaiskuvan hahmottamisessa ja antoi arvokasta tietoa koulutuksen tulevaisuuden suuntaamiseksi.
Tulevaisuuden menestymisen kannalta olennaiset osaamisalueet sisälsivät johtamisen, vuorovaikutuksen ja neuvottelutaidot sekä talousosaamisen ja hevosten hyvinvoinnin huomioimisen. Vaikka digiosaamisen ja teknologian merkitys ei noussut esiin vastauksissa, oli tärkeää tunnistaa digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet ja tarpeet sekä integroida ne osaksi koulutusta, jotta voitaisiin vastata tulevaisuuden haasteisiin. Lisäksi kurssit muutosjohtamisesta ja sopeutumiskyvystä voisivat auttaa opiskelijoita hallitsemaan alan jatkuvia muutoksia ja kehittämään strategioita niiden johtamiseksi.
The thesis was commissioned by the Association of Agrologists (Agrologien liitto ry), which aimed to assess the correspondence of agrological education to the needs of the equine sector. The aim was to produce an article that would support the development of education to better meet the needs of the equine sector. The challenge was to reconcile the needs of education and working life as competence requirements were constantly changing. It is important for agrology education to prepare students to work in a variety of working environments and to interact with people from various backgrounds.
The thesis was carried out through a survey, which was sent by e-mail to two different target groups: those who graduated from Savonia University of Applied Sciences with an agrologist degree between 2010 and 2021, and the executive directors of horse breeding associations. The responses from the horse breeding associations provided insights even from those who had not completed an agrologist degree, thus offering a comprehensive picture of the current competence requirements in the equine industry. The perspective of working life was key to the overall picture and provided valuable information for the future direction of education.
The key competences for future success included leadership, interpersonal and negotiation skills, financial literacy, and consideration of equine welfare. Although the importance of digital skills and technology did not emerge from the responses, it was important to recognize the opportunities and needs presented by digitalization, and to integrate them into education to meet the challenges of the future. In addition, courses on change management and adaptability could help students oversee and develop strategies to navigate the constant changes in the sector.