Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peliprojektin siirtäminen Unitysta Godot’hon

Cherkasov, Dmitrii (2024)

 
Avaa tiedosto
Cherkasov_Dmitrii.pdf (1.585Mt)
Lataukset: 


Cherkasov, Dmitrii
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018884
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää, millaisia ongelmia saattaa ilmetä siirrettäessä projekti, joka on alun perin luotu Unity-pelimoottorilla, Godot-pelimoottorille. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, mitkä resurssit tulee muuntaa ennen niiden tuomista toiseen pelimoottoriin, kuinka pelilogiikka tulisi kirjoittaa uudelleen ja kuinka säilyttää grafiikan laatu ja ominaisuudet.

Näiden ongelmien tunnistamiseksi luotiin useita projekteja, joissa hyödynnettiin erilaisia yleisesti käytettyjä pelimoottorien ominaisuuksia. Projekteissa käytettiin vain peruskomponentteja ja toteutettiin vain yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin projektien esittämiseen liittyviä ongelmia erilaisilla teemallisilla foorumeilla ja muilla verkkoresursseilla.
Unity-pelimoottorilla luodun projektin uudelleen luomisen haasteet Godot’lla esiteltiin esimerkkien avulla. Tarkastelun kohteena olivat ainoastaan ne tapaukset, joissa projektiresurssien siirto oli haastavaa ja vaati muuntamista, korvaamista tai täydellistä sovittamista uutta pelimoottoria varten.

Pelikehittäjien kasvava kiinnostus uuteen Godot-pelimoottoriin on tehnyt projektin siirtämisen kysymyksestä entistäkin merkityksellisemmän. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole riittävän yksityiskohtaisia ohjeita projektin siirtämiseksi.

Tutkimuksen aikana tunnistettiin joitakin yhteensopimattomuuksia Unity- ja Godot-pelimoottorien välillä. Lähes kaikki projektit voidaan siirtää Godot-pelimoottoriin. On kuitenkin muutamia rajoituksia, jotka voivat vaatia esimerkiksi joidenkin puuttuvien toimintojen uudelleen luomista. On mahdollista ratkaista nämä rajoitukset, ja tutkimuksessa esitetäänkin muutamia merkityksellisiä esimerkkejä.

Unity-pelimoottorin versio 2022.3.17f1 ja Godot-pelimoottorin versio 4.2.1 Mono ovat kehittäjien keskuudessa suosituimpia keväällä 2024, joten niitä käytettiin tutkimuksen kaikissa vaiheissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste