Peliprojektin siirtäminen Unitysta Godot’hon
Cherkasov, Dmitrii (2024)
Cherkasov, Dmitrii
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018884
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää, millaisia ongelmia saattaa ilmetä siirrettäessä projekti, joka on alun perin luotu Unity-pelimoottorilla, Godot-pelimoottorille. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, mitkä resurssit tulee muuntaa ennen niiden tuomista toiseen pelimoottoriin, kuinka pelilogiikka tulisi kirjoittaa uudelleen ja kuinka säilyttää grafiikan laatu ja ominaisuudet.
Näiden ongelmien tunnistamiseksi luotiin useita projekteja, joissa hyödynnettiin erilaisia yleisesti käytettyjä pelimoottorien ominaisuuksia. Projekteissa käytettiin vain peruskomponentteja ja toteutettiin vain yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin projektien esittämiseen liittyviä ongelmia erilaisilla teemallisilla foorumeilla ja muilla verkkoresursseilla.
Unity-pelimoottorilla luodun projektin uudelleen luomisen haasteet Godot’lla esiteltiin esimerkkien avulla. Tarkastelun kohteena olivat ainoastaan ne tapaukset, joissa projektiresurssien siirto oli haastavaa ja vaati muuntamista, korvaamista tai täydellistä sovittamista uutta pelimoottoria varten.
Pelikehittäjien kasvava kiinnostus uuteen Godot-pelimoottoriin on tehnyt projektin siirtämisen kysymyksestä entistäkin merkityksellisemmän. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole riittävän yksityiskohtaisia ohjeita projektin siirtämiseksi.
Tutkimuksen aikana tunnistettiin joitakin yhteensopimattomuuksia Unity- ja Godot-pelimoottorien välillä. Lähes kaikki projektit voidaan siirtää Godot-pelimoottoriin. On kuitenkin muutamia rajoituksia, jotka voivat vaatia esimerkiksi joidenkin puuttuvien toimintojen uudelleen luomista. On mahdollista ratkaista nämä rajoitukset, ja tutkimuksessa esitetäänkin muutamia merkityksellisiä esimerkkejä.
Unity-pelimoottorin versio 2022.3.17f1 ja Godot-pelimoottorin versio 4.2.1 Mono ovat kehittäjien keskuudessa suosituimpia keväällä 2024, joten niitä käytettiin tutkimuksen kaikissa vaiheissa.
Näiden ongelmien tunnistamiseksi luotiin useita projekteja, joissa hyödynnettiin erilaisia yleisesti käytettyjä pelimoottorien ominaisuuksia. Projekteissa käytettiin vain peruskomponentteja ja toteutettiin vain yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin projektien esittämiseen liittyviä ongelmia erilaisilla teemallisilla foorumeilla ja muilla verkkoresursseilla.
Unity-pelimoottorilla luodun projektin uudelleen luomisen haasteet Godot’lla esiteltiin esimerkkien avulla. Tarkastelun kohteena olivat ainoastaan ne tapaukset, joissa projektiresurssien siirto oli haastavaa ja vaati muuntamista, korvaamista tai täydellistä sovittamista uutta pelimoottoria varten.
Pelikehittäjien kasvava kiinnostus uuteen Godot-pelimoottoriin on tehnyt projektin siirtämisen kysymyksestä entistäkin merkityksellisemmän. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole riittävän yksityiskohtaisia ohjeita projektin siirtämiseksi.
Tutkimuksen aikana tunnistettiin joitakin yhteensopimattomuuksia Unity- ja Godot-pelimoottorien välillä. Lähes kaikki projektit voidaan siirtää Godot-pelimoottoriin. On kuitenkin muutamia rajoituksia, jotka voivat vaatia esimerkiksi joidenkin puuttuvien toimintojen uudelleen luomista. On mahdollista ratkaista nämä rajoitukset, ja tutkimuksessa esitetäänkin muutamia merkityksellisiä esimerkkejä.
Unity-pelimoottorin versio 2022.3.17f1 ja Godot-pelimoottorin versio 4.2.1 Mono ovat kehittäjien keskuudessa suosituimpia keväällä 2024, joten niitä käytettiin tutkimuksen kaikissa vaiheissa.