Millaisin johtamisen keinoin lisätään resilienssiä terveydenhuollon työyhteisöissä
Ojalainen, Ann-Mari (2024)
Ojalainen, Ann-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018683
Tiivistelmä
Resilienssiä on ihmisten ja yhteisöjen kykyä toimia muuttuvissa olosuhteissa ja kohdata kriisejä ja kasvaa niistä. Maailmanlaajuisen Covid-19 pandemian aikana monet hoitotyön johtajat olivat uusien haasteiden edessä. Hoitotyön johtajien hyvät yksilölliset resilienssitaidot mahdollistivat työyhteisön tukemisen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisin johtamisen keinoin lisätään resilienssiä terveydenhuollon työyhteisöissä. Opinnäytetyössä etsittiin kirjallisuuskatsauksen avulla sellaisia tekijöitä, mitkä esihenkilön johtamisessa lisäävät hoitotyöntekijöiden resilienssiä. Tässä opinnäytetyössä hoitotyöntekijöiksi määriteltiin lähi- ja sairaanhoitajat. Systemoidun kirjallisuuskatsauksen tutkimukset haettiin Cinahlin ja Pro-QuestCentralin tietokannoista hakulausekkeita käyttäen. Luotujen kriteerien mukaan hakutulokset arvioitiin opinnäytetyöhön soveltuviksi. Työhön valikoituneet yhdeksän tutkimusta arviointiin Joanna Briggs instituutin luotettavuus arviointikriteeristön läpi. Opinnäytetyöhön valikoituneesta tutkimusaineistosta etsittiin sisällönanalyysin avulla tutkimuskysymykseen vastaavia tekijöitä, mitkä luokiteltiin ala -ja yläluokkiin.
Tutkimusten laadullisen sisällönanalyysin tuloksena saatiin viisi yläluokkaa ja ne muodostuivat esihenkilön viestintätaidoista, esihenkilön keinoista kehittää työyhteisöä, esihenkilön ammatillisuuteen vaikuttavista tekijöistä, esihenkilön keinoista tukea työyhteisöä yhteistyöhön ja esihenkilön työntekijöiden psykologisen tukemisen eri muodoista. Työntekijöiden kokemaa resilienssiä lisäsivät esihenkilön viestintätaidot, koulutus työtehtävään ja työyhteisön yhteistyön kehittäminen. Työntekijöiden työhyvinvointia tukevassa johtamisessa tärkeitä tekijöitä olivat esihenkilön inhimillinen toiminta ja kyky kohdella työntekijöitä kannustavasti ja tasa-arvoisesti. Tässä opinnäytetyössä esille nousseita resilienssiä johtajuutta tukevia tekijöitä voitaisiin hyödyntää esihenkilöiden koulutuksia suunniteltaessa, koska resilienssi on opittavissa ja kehitettävissä oleva taito.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin laajemmin tutkia hoitohenkilökunnan resilienssiä lisäävää johtamista. Resilienssiin liittyvät tutkimukset hoitotyön saralla ovat melko nuoria, vanhimmat tutkimukset omassa työssäni olivat viimeisen vuosikymmen ajalta.
Tutkimusten laadullisen sisällönanalyysin tuloksena saatiin viisi yläluokkaa ja ne muodostuivat esihenkilön viestintätaidoista, esihenkilön keinoista kehittää työyhteisöä, esihenkilön ammatillisuuteen vaikuttavista tekijöistä, esihenkilön keinoista tukea työyhteisöä yhteistyöhön ja esihenkilön työntekijöiden psykologisen tukemisen eri muodoista. Työntekijöiden kokemaa resilienssiä lisäsivät esihenkilön viestintätaidot, koulutus työtehtävään ja työyhteisön yhteistyön kehittäminen. Työntekijöiden työhyvinvointia tukevassa johtamisessa tärkeitä tekijöitä olivat esihenkilön inhimillinen toiminta ja kyky kohdella työntekijöitä kannustavasti ja tasa-arvoisesti. Tässä opinnäytetyössä esille nousseita resilienssiä johtajuutta tukevia tekijöitä voitaisiin hyödyntää esihenkilöiden koulutuksia suunniteltaessa, koska resilienssi on opittavissa ja kehitettävissä oleva taito.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin laajemmin tutkia hoitohenkilökunnan resilienssiä lisäävää johtamista. Resilienssiin liittyvät tutkimukset hoitotyön saralla ovat melko nuoria, vanhimmat tutkimukset omassa työssäni olivat viimeisen vuosikymmen ajalta.