"Kuka minusta huolehtii" : lapsen psykosiaalinen tuki kouluterveydenhuollossa
Raiski, Heidi; Ibrahim, Farhia (2024)
Raiski, Heidi
Ibrahim, Farhia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018746
Tiivistelmä
Kouluterveydenhoitajan osaamiseen kuuluu psykososiaalisen tuen antaminen lapselle ja hänen perheelleen. Psykososiaalista tukea tarvitaan erityisesti silloin, kun perheenjäsen sairastuu vakavasti ja lapsi tarvitsee ympärilleen ammattilaisen tukea. Suomenkielistä tutkimusta löytyi aiheesta niukasti. Tutkimustulosten mukaan vanhemman sairastuessa syöpään perhe voi jäädä ilman säännöllistä tukea.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo kouluterveydenhoitajille, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon ala-asteikäisen lapsen psykososiaalisesta tuesta, kun vanhempi oli sairastunut syöpään.Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kouluterveydenhoitajien ammatillista valmiutta kohdata ala-asteikäisiä lapsia, joiden vanhempi oli sairastunut syöpään.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoria pohjautuu keskeisiin käsitteisiin. Keskeisten käsitteiden tietoperusta haettiin eri tietokannoista, kuten Cinahl, Pubmed ja ProQuest. Tutkimusartikkelit rajattiin vuosien 2014–2024 välille. Suomalaisen tutkimusmateriaalin vähäisyyden vuoksi ja tietoperustan vahvistamiseksi haastateltiin Terhokodin perhetyöntekijää.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, joka on tehty Canvan graafisen ohjelman avulla. Opetusvideo sisältää kouluterveydenhoitajan sekä ala-asteikäisen lapsen välistä vuorokeskustelua vanhemman sairastaessa syöpää.
Ala-asteikäisen lapsen elämässä vanhemman sairastuminen syöpään on yksi raskaimpia asioita lapsen elämässä ja lapsen psykososiaalinen tukeminen tulee arvioida aikaisessa vaiheessa. Kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö auttaa tarttumaan psykososiaalisen tuen antamiseen nopeammin, kun ala-asteikäistä lasta kohtaa vanhemman vakava sairastuminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo kouluterveydenhoitajille, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon ala-asteikäisen lapsen psykososiaalisesta tuesta, kun vanhempi oli sairastunut syöpään.Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kouluterveydenhoitajien ammatillista valmiutta kohdata ala-asteikäisiä lapsia, joiden vanhempi oli sairastunut syöpään.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoria pohjautuu keskeisiin käsitteisiin. Keskeisten käsitteiden tietoperusta haettiin eri tietokannoista, kuten Cinahl, Pubmed ja ProQuest. Tutkimusartikkelit rajattiin vuosien 2014–2024 välille. Suomalaisen tutkimusmateriaalin vähäisyyden vuoksi ja tietoperustan vahvistamiseksi haastateltiin Terhokodin perhetyöntekijää.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, joka on tehty Canvan graafisen ohjelman avulla. Opetusvideo sisältää kouluterveydenhoitajan sekä ala-asteikäisen lapsen välistä vuorokeskustelua vanhemman sairastaessa syöpää.
Ala-asteikäisen lapsen elämässä vanhemman sairastuminen syöpään on yksi raskaimpia asioita lapsen elämässä ja lapsen psykososiaalinen tukeminen tulee arvioida aikaisessa vaiheessa. Kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö auttaa tarttumaan psykososiaalisen tuen antamiseen nopeammin, kun ala-asteikäistä lasta kohtaa vanhemman vakava sairastuminen.