Markkinointisuunnitelma uudelle opinto- ja uraohjauspalveluja tarjoavalle yritykselle
Eino, Milla (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018869
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin luomaan markkinointisuunnitelma uudelle aloittavalle yritykselle nimeltään Oivallus. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi sastamalalainen ura- ja neuvontaohjausta tarjoava yritys. Työn tarkoituksena oli tutkia erilaisia markkinoinnin keinoja ja strategioita uuden yrityksen näkökulmasta, erityisesti keskittyen siihen, miten saavuttaa kohdeyleisö tehokkaasti. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten mikroyritykset voivat hyödyntää digitaalista markkinointia edullisesti ja tehokkaasti. Tavoitteena oli luoda realistinen ja käytännöllinen markkinointistrategia aloitteleville yrityksille, joka huomioi resurssit, tavoitteet ja asiakastarpeet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella mallilla, jossa markkinointisuunnitelma perustui teoriaan ja laadulliseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon osallistuivat kaksi potentiaalista Oivalluksen asiakasta. Lisäksi haastateltiin yrityksen omistajaa, jotta voitiin kartoittaa yrityksen nykytilaa. Teoreettinen viitekehys muodostui haastatteluiden ja teorian yhdistelmästä.
Tutkimuksen tuloksena yrittäjälle laadittiin konkreettinen markkinointisuunnitelma, joka sisälsi yrityksen lähtökohta-analyysin, tavoitteiden ja strategian käsittelyn sekä ehdotuksen tulevista markkinointitoimenpiteistä. Yrityksen alkuvaiheessa on tärkeää panostaa tunnettuuden kasvattamiseen ja brändimielikuvan luomiseen resurssitehokkain keinoin. Markkinointisuunnitelmassa esiteltiin keinoja, joita yrittäjä voi toteuttaa vähäisellä markkinointiosaamisella. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa yrittäjälle huomioiden markkinoinnin eri näkökulmat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella mallilla, jossa markkinointisuunnitelma perustui teoriaan ja laadulliseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon osallistuivat kaksi potentiaalista Oivalluksen asiakasta. Lisäksi haastateltiin yrityksen omistajaa, jotta voitiin kartoittaa yrityksen nykytilaa. Teoreettinen viitekehys muodostui haastatteluiden ja teorian yhdistelmästä.
Tutkimuksen tuloksena yrittäjälle laadittiin konkreettinen markkinointisuunnitelma, joka sisälsi yrityksen lähtökohta-analyysin, tavoitteiden ja strategian käsittelyn sekä ehdotuksen tulevista markkinointitoimenpiteistä. Yrityksen alkuvaiheessa on tärkeää panostaa tunnettuuden kasvattamiseen ja brändimielikuvan luomiseen resurssitehokkain keinoin. Markkinointisuunnitelmassa esiteltiin keinoja, joita yrittäjä voi toteuttaa vähäisellä markkinointiosaamisella. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa yrittäjälle huomioiden markkinoinnin eri näkökulmat.