Simulaation hyödyntäminen sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa
Laine, Sannamari (2024)
Laine, Sannamari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten simulaatiota voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden simulaatio-opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Ennen varsinaista tiedonhakua tehtiin koehakuja ja hyödynnettiin Metropolia ammattikorkeakoulun informaatikon osaamista. Tiedonhaku toteutettiin viiden vaiheen kautta. Tiedonhaussa määriteltiin ensin tutkimuskysymys. Aineistoa kerättiin ja valikoitiin sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella. Valikoitunut aineisto arvioitiin Hawkerin -laadunarviointikriteeristöä apuna käyttäen. Opinnäytetyöhön valikoitui seitsemän englanninkielistä tutkimusta vuosilta 2013–2022 ja yksi suomenkielinen tutkimus ja yksi asiantuntija-artikkeli vuosilta 2019–2022. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella luokittelulla.
Tulosten perusteella todettiin, että simulaatio on hyödyllinen uusien asioiden oppimisessa, kriittisen ajattelun kehittämisessä, kliinisen taitojen ja päätöksenteon ylläpitämisessä ja kehittämisessä ja ihmissuhdetaitojen kehittymisessä erilaisissa ympäristöissä. Nämä vaikuttavat yhdessä potilasturvallisuuden parantamiseen positiivisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että simulaatio-opetus on kehittynyt oppimisstrategiana ja sen menestys on aitous, toistot, palaute ja reflektio. Kriittinen ja reflektoiva opetus vaikuttaa positiivisesti hoitotyön koulutuksessa, erityisesti osaamisen kehittämisessä. Lisäksi opetus tapahtuu turvallisessa ympäristössä, potilasturvallisuutta vaarantamatta. Simulaatio-opetus lisää luottamusta, turvallisuutta ja tehokkuutta opetukseen. Laadukkaan simulaatio-opetuksen edellytys on, että opettajat koulutetaan simulaatiopedagogiikkaan ja simulaatioskenaariot suunnitellaan sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja taitotasojen pohjalta. Simulaatio-opetus on opetusmenetelmä innovatiivinen ja mukaansa tempaava, jossa teoria integroidaan käytäntöön. Teknologian hyödyntämistä simulaatio-opetuksen kehittämiseen olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Ennen varsinaista tiedonhakua tehtiin koehakuja ja hyödynnettiin Metropolia ammattikorkeakoulun informaatikon osaamista. Tiedonhaku toteutettiin viiden vaiheen kautta. Tiedonhaussa määriteltiin ensin tutkimuskysymys. Aineistoa kerättiin ja valikoitiin sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella. Valikoitunut aineisto arvioitiin Hawkerin -laadunarviointikriteeristöä apuna käyttäen. Opinnäytetyöhön valikoitui seitsemän englanninkielistä tutkimusta vuosilta 2013–2022 ja yksi suomenkielinen tutkimus ja yksi asiantuntija-artikkeli vuosilta 2019–2022. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella luokittelulla.
Tulosten perusteella todettiin, että simulaatio on hyödyllinen uusien asioiden oppimisessa, kriittisen ajattelun kehittämisessä, kliinisen taitojen ja päätöksenteon ylläpitämisessä ja kehittämisessä ja ihmissuhdetaitojen kehittymisessä erilaisissa ympäristöissä. Nämä vaikuttavat yhdessä potilasturvallisuuden parantamiseen positiivisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että simulaatio-opetus on kehittynyt oppimisstrategiana ja sen menestys on aitous, toistot, palaute ja reflektio. Kriittinen ja reflektoiva opetus vaikuttaa positiivisesti hoitotyön koulutuksessa, erityisesti osaamisen kehittämisessä. Lisäksi opetus tapahtuu turvallisessa ympäristössä, potilasturvallisuutta vaarantamatta. Simulaatio-opetus lisää luottamusta, turvallisuutta ja tehokkuutta opetukseen. Laadukkaan simulaatio-opetuksen edellytys on, että opettajat koulutetaan simulaatiopedagogiikkaan ja simulaatioskenaariot suunnitellaan sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja taitotasojen pohjalta. Simulaatio-opetus on opetusmenetelmä innovatiivinen ja mukaansa tempaava, jossa teoria integroidaan käytäntöön. Teknologian hyödyntämistä simulaatio-opetuksen kehittämiseen olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa.