Syventävän hemodynaamisen koulutuksen vaikutus akuuttisairaanhoitajien osaamisen kehittymiseen : interventio sairaanhoitajille
Laine, Jyri (2024)
Laine, Jyri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018861
Tiivistelmä
Akuuttihoitohenkilökunnan ammatillisia siirtymisohjelmia on perustettu tukemaan ja tasoittamaan vastavalmistuneiden sairaanhoitajien siirtymävaihetta työelämään. Ohjelmien odotuksiin on sisältynyt erilaisia oppimismahdollisuuksia, kuten esimerkiksi kliinisen osaamisen monipuolista kehittämistä ja lisäksi monia sosiaalisia mahdollisuuksia verkostoitua muiden akuuttihoitotyön sairaanhoitajien kanssa. HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on toteuttanut akuuttihoitotyön kliinistä osaamista kehittävää siirtymäohjelmaa jo lähes 20-vuotta. Sen koulutusvaikutusta akuuttisairaanhoitajien kliinisen osaamisen kehittymiseen ei ole vielä aiemmin selvitetty. Opinnäytteen tarkoituksena oli arvioida syventävän verenkierron tarkkailun ja ongelmien hoitamisen (Hemodynaamisen-) koulutuksen tuottamaa vaikutusta akuuttisairaanhoitajien kliinisen osaamisen kehittymiseen. Lisätarkoituksena oli arvioida myös oppimismotivaation vaikutusta ja kognitiivisten oppimismenetelmien käyttöä koulutuksen aikana, sekä lopuksi arvioida akuuttihoitotyön tehtävien priorisaatiokykyä. Tavoitteena oli tuottaa monipuolisesti uutta tietoa koulutuksen vaikutuksesta kliinisen osaamisen kehittymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella interventiolomakkeella koulutuksen alkaessa ja uudelleen sen päättyessä. Vastauksia vertaamalla saatiin esiin koulutuksen tuottamaa vaikutusta osaamisen kehittymiseen. Opinnäytteeseen olivat kelvollisia vastaamaan kaikki HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan kolmeen akuuttihoitotyön kliiniseen vastuualueeseen kuulunut hoitohenkilökunta. Interventiolomake sisälsi kolme osaa, joista ensimmäinen selvitti vastaajien taustatietoja, kuten esimerkiksi ikää ja ammatillista työkokemusta. Toinen selvitti vastaajien oppimismotivaatiota ja priorisaatiokykyä, sekä yksilöllisiä oppimismenetelmiä. Kolmas ja tärkein osa selvitti vastaajan kliinistä osaamista hemodynaamisen tietotestin avulla. Tietotesti koostui (n=17) hemodynaamisesta väitteestä.
Opinnäyte analysoitiin kvantitatiivisin graafisesti kuvailevin menetelmin. Analysoituja vastauksia oli yhteensä (n=28). Opinnäytteen aineisto edusti akuuttihoitohenkilökuntaa, joiden kliininen työkokemus oli noin (n=2) vuotta. He olivat hyvin motivoituneita tekemään työtään akuuttisairaanhoitajina ja he osasivat myös priorisoida työtehtävänsä oikein. Heidän eniten käyttämänsä oppimismenetelmänsä olivat visuaalinen ja kinesteettinen. Akuuttisairaanhoitajien kliininen osaaminen oli jo melko korkea ennen koulutusta ja vaikuttavuushyötyä voidaan arvioida osin kliinistä osaamista vahvistavana tiedon kertaamisena. Koulutuksesta oli tilastollisesti merkittävää (p<0,05) ja osaamista parantavaa hyötyä niillä kliinisillä osaamisalueilla, joiden hallinta koetaan vaikeaksi. Tällaisia alueita olivat invasiivinen monitorointi ja EKG:n tulkitseminen. Opinnäytteen tuloksia voidaan hyödyntää akuuttihoidon siirtymäohjelman hemodynaamisen osan jatkokehittämiseen ja toteutukseen sekä arviointiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella interventiolomakkeella koulutuksen alkaessa ja uudelleen sen päättyessä. Vastauksia vertaamalla saatiin esiin koulutuksen tuottamaa vaikutusta osaamisen kehittymiseen. Opinnäytteeseen olivat kelvollisia vastaamaan kaikki HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan kolmeen akuuttihoitotyön kliiniseen vastuualueeseen kuulunut hoitohenkilökunta. Interventiolomake sisälsi kolme osaa, joista ensimmäinen selvitti vastaajien taustatietoja, kuten esimerkiksi ikää ja ammatillista työkokemusta. Toinen selvitti vastaajien oppimismotivaatiota ja priorisaatiokykyä, sekä yksilöllisiä oppimismenetelmiä. Kolmas ja tärkein osa selvitti vastaajan kliinistä osaamista hemodynaamisen tietotestin avulla. Tietotesti koostui (n=17) hemodynaamisesta väitteestä.
Opinnäyte analysoitiin kvantitatiivisin graafisesti kuvailevin menetelmin. Analysoituja vastauksia oli yhteensä (n=28). Opinnäytteen aineisto edusti akuuttihoitohenkilökuntaa, joiden kliininen työkokemus oli noin (n=2) vuotta. He olivat hyvin motivoituneita tekemään työtään akuuttisairaanhoitajina ja he osasivat myös priorisoida työtehtävänsä oikein. Heidän eniten käyttämänsä oppimismenetelmänsä olivat visuaalinen ja kinesteettinen. Akuuttisairaanhoitajien kliininen osaaminen oli jo melko korkea ennen koulutusta ja vaikuttavuushyötyä voidaan arvioida osin kliinistä osaamista vahvistavana tiedon kertaamisena. Koulutuksesta oli tilastollisesti merkittävää (p<0,05) ja osaamista parantavaa hyötyä niillä kliinisillä osaamisalueilla, joiden hallinta koetaan vaikeaksi. Tällaisia alueita olivat invasiivinen monitorointi ja EKG:n tulkitseminen. Opinnäytteen tuloksia voidaan hyödyntää akuuttihoidon siirtymäohjelman hemodynaamisen osan jatkokehittämiseen ja toteutukseen sekä arviointiin.