Lasten ja erityisryhmien näytteenotto: animaatiovideon luominen helpottamaan näytteiden ottoa
Tuovinen, Teija; Väisänen, Janina; Ylisaukko-oja, Tiia (2024)
Tuovinen, Teija
Väisänen, Janina
Ylisaukko-oja, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018696
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Rovaniemen Mehiläisen kanssa. Opinnäytetyönä teimme animaatiovideon lasten sekä eritysryhmien näytteenottoon. Animaatiovideolla halusimme havainnollistaa lapsille sekä erityisryhmään kuuluville, mitä näytteenotossa tapahtuu. Tavoitteena on helpottaa niin lasten, erityisryhmien kuin huoltajienkin pelkoa, joka aiheutuu näytteidenottotilanteista. Lisäksi animaatiovideon tavoite on helpottaa myös näytteenottajien työskentelyä, jotta näyte saataisiin otettua laadukkaasti ja turvallisesti. Tarkoituksenamme oli tehdä animaatiovideo, joka tulisi Mehiläisen omaan käyttöön.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisen mallin pohjalta. Konstruktiivisestä mallista löytyy lineaarisen- ja spiraalimallin erityispiirteitä. Opinnäytetyön tietoperustassa on hyödynnetty ajantasaista näyttöön perustuva laboratorio- ja hoitotyönkirjallisuutta sekä lapsiin ja erityisryhmiin suuntaavaa kirjallisuutta.
Animaatiovideon tekemiseen etsimme tietoa, miten lapsi ja erityisryhmään kuuluva hyötyy kuvista ja videoista näytteenottotilanteessa. Animaatiovideon tekemiseen on hyödynnetty Mehiläisen toiveita sekä näytteidenottajien haastatteluja, jotka toteutettiin kyselylomakkeen muodossa Survey Monkey kyselyalustalla. Kyselyyn saatiin 87 vastausta. Animaatiovideon tekemiseen käytettiin Mehiläisen Doodly animaatio-ohjelmaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneellä animaatiovideolla esitetään pika-CRP-näytteenotto.
Teetetyn kyselyn perusteella näytteenottajat voisivat hyödyntää animaatiovideota työssään helpottamaan näytteenottotilanteita. Testasimme animaatiovideon toimivuutta näytteenottotilanteessa Rovaniemen Mehiläisessä. Animaatiovideota voi hyödyntää myös muissa sormenpäästä otettavista pikanäytteistä. Animaatiovideosta pyydettiin palautetta Rovaniemen Mehiläiseltä. Saadun palautteen mukaan animaatiovideo koettiin sopivan pituiseksi, sanallisesti selkeäksi ja riittävän kertovaksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisen mallin pohjalta. Konstruktiivisestä mallista löytyy lineaarisen- ja spiraalimallin erityispiirteitä. Opinnäytetyön tietoperustassa on hyödynnetty ajantasaista näyttöön perustuva laboratorio- ja hoitotyönkirjallisuutta sekä lapsiin ja erityisryhmiin suuntaavaa kirjallisuutta.
Animaatiovideon tekemiseen etsimme tietoa, miten lapsi ja erityisryhmään kuuluva hyötyy kuvista ja videoista näytteenottotilanteessa. Animaatiovideon tekemiseen on hyödynnetty Mehiläisen toiveita sekä näytteidenottajien haastatteluja, jotka toteutettiin kyselylomakkeen muodossa Survey Monkey kyselyalustalla. Kyselyyn saatiin 87 vastausta. Animaatiovideon tekemiseen käytettiin Mehiläisen Doodly animaatio-ohjelmaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneellä animaatiovideolla esitetään pika-CRP-näytteenotto.
Teetetyn kyselyn perusteella näytteenottajat voisivat hyödyntää animaatiovideota työssään helpottamaan näytteenottotilanteita. Testasimme animaatiovideon toimivuutta näytteenottotilanteessa Rovaniemen Mehiläisessä. Animaatiovideota voi hyödyntää myös muissa sormenpäästä otettavista pikanäytteistä. Animaatiovideosta pyydettiin palautetta Rovaniemen Mehiläiseltä. Saadun palautteen mukaan animaatiovideo koettiin sopivan pituiseksi, sanallisesti selkeäksi ja riittävän kertovaksi.