Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pariohjaus radiologiassa : integroiva kirjallisuuskatsaus

Kaukamo, Tanja (2024)

Avaa tiedosto
Kaukamo_Tanja.pdf (699.1Kt)
Lataukset: 


Kaukamo, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119077
Tiivistelmä
Röntgenhoitajien koulutuspaikkojen lisäys on kasvattanut tarvetta harjoitteluympäristöjen kehittämiseen. Pariohjaaminen nähdään yhtenä vaihtoehtoisena ohjausmallina. Pariohjaamisessa opiskelijapari harjoittelee yhdessä eri hoitotyön taitoja vuorotellen ohjattavan ja ohjaajan roolissa. Opinnäytetyön aihe on noussut työelämän tarpeista kehittää pariohjausta radiologiseen toimintaympäristöön.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia pariohjauksesta röntgenhoitajaopiskelijoiden tai opiskelijaohjaajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tiedon lisääminen pariohjauksesta, sen eduista ja mahdollisista haasteista. Uutta tietoa voidaan käyttää pariohjauksen kehittämisessä radiologiassa.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Aineiston haku tehtiin neljään eri tietokantaan (Cinahl, ProQuest Central, PubMed ja ScienceDirect). Lopulliseen analyysiin valikoitui kymmenen vertaisarvioitua artikkelia. Artikkeleiden laadunarviointi tehtiin käyttämällä Hawkerin ym. arviointilomaketta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulokset osoittivat, että pariohjaaminen kehitti opiskelijoiden yhteistyötaitoja ja ongelmanratkaisukykyä sekä kasvatti itseluottamusta. Pariohjaamisessa opiskelijapari sai tukea toisiltaan ja asioiden syvällinen pohdiskelu auttoi ammattiin kehittymisessä. Pariohjaamisessa myös ohjaamisen taidot ja ymmärrys ammattiin liittyvistä eri tehtävistä kehittyivät, joista koettiin olevan hyötyä valmistumisen jälkeen. Opiskelijat kokivat pariohjaamisen haasteina vähäisemmän kädentaitojen harjoittamisen mahdollisuuden. Opiskelijoiden erilaisuuden koettiin myös vaikuttavan ohjaustilanteisiin.

Pariohjaamisesta koetaan olevan hyötyä opiskelijoiden oppimisessa ja ammattiin kasvussa. Pariohjaamista kannattaa tarjota opiskelijoille yhtenä vaihtoehtona ohjausmalleista radiologiassa. Huolellisella suunnittelulla ja perehdyttämisellä saadaan ohjausmuodon potentiaali parhaaseen käyttöön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste