Pariohjaus radiologiassa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Kaukamo, Tanja (2024)
Kaukamo, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119077
Tiivistelmä
Röntgenhoitajien koulutuspaikkojen lisäys on kasvattanut tarvetta harjoitteluympäristöjen kehittämiseen. Pariohjaaminen nähdään yhtenä vaihtoehtoisena ohjausmallina. Pariohjaamisessa opiskelijapari harjoittelee yhdessä eri hoitotyön taitoja vuorotellen ohjattavan ja ohjaajan roolissa. Opinnäytetyön aihe on noussut työelämän tarpeista kehittää pariohjausta radiologiseen toimintaympäristöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia pariohjauksesta röntgenhoitajaopiskelijoiden tai opiskelijaohjaajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tiedon lisääminen pariohjauksesta, sen eduista ja mahdollisista haasteista. Uutta tietoa voidaan käyttää pariohjauksen kehittämisessä radiologiassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Aineiston haku tehtiin neljään eri tietokantaan (Cinahl, ProQuest Central, PubMed ja ScienceDirect). Lopulliseen analyysiin valikoitui kymmenen vertaisarvioitua artikkelia. Artikkeleiden laadunarviointi tehtiin käyttämällä Hawkerin ym. arviointilomaketta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että pariohjaaminen kehitti opiskelijoiden yhteistyötaitoja ja ongelmanratkaisukykyä sekä kasvatti itseluottamusta. Pariohjaamisessa opiskelijapari sai tukea toisiltaan ja asioiden syvällinen pohdiskelu auttoi ammattiin kehittymisessä. Pariohjaamisessa myös ohjaamisen taidot ja ymmärrys ammattiin liittyvistä eri tehtävistä kehittyivät, joista koettiin olevan hyötyä valmistumisen jälkeen. Opiskelijat kokivat pariohjaamisen haasteina vähäisemmän kädentaitojen harjoittamisen mahdollisuuden. Opiskelijoiden erilaisuuden koettiin myös vaikuttavan ohjaustilanteisiin.
Pariohjaamisesta koetaan olevan hyötyä opiskelijoiden oppimisessa ja ammattiin kasvussa. Pariohjaamista kannattaa tarjota opiskelijoille yhtenä vaihtoehtona ohjausmalleista radiologiassa. Huolellisella suunnittelulla ja perehdyttämisellä saadaan ohjausmuodon potentiaali parhaaseen käyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia pariohjauksesta röntgenhoitajaopiskelijoiden tai opiskelijaohjaajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tiedon lisääminen pariohjauksesta, sen eduista ja mahdollisista haasteista. Uutta tietoa voidaan käyttää pariohjauksen kehittämisessä radiologiassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Aineiston haku tehtiin neljään eri tietokantaan (Cinahl, ProQuest Central, PubMed ja ScienceDirect). Lopulliseen analyysiin valikoitui kymmenen vertaisarvioitua artikkelia. Artikkeleiden laadunarviointi tehtiin käyttämällä Hawkerin ym. arviointilomaketta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että pariohjaaminen kehitti opiskelijoiden yhteistyötaitoja ja ongelmanratkaisukykyä sekä kasvatti itseluottamusta. Pariohjaamisessa opiskelijapari sai tukea toisiltaan ja asioiden syvällinen pohdiskelu auttoi ammattiin kehittymisessä. Pariohjaamisessa myös ohjaamisen taidot ja ymmärrys ammattiin liittyvistä eri tehtävistä kehittyivät, joista koettiin olevan hyötyä valmistumisen jälkeen. Opiskelijat kokivat pariohjaamisen haasteina vähäisemmän kädentaitojen harjoittamisen mahdollisuuden. Opiskelijoiden erilaisuuden koettiin myös vaikuttavan ohjaustilanteisiin.
Pariohjaamisesta koetaan olevan hyötyä opiskelijoiden oppimisessa ja ammattiin kasvussa. Pariohjaamista kannattaa tarjota opiskelijoille yhtenä vaihtoehtona ohjausmalleista radiologiassa. Huolellisella suunnittelulla ja perehdyttämisellä saadaan ohjausmuodon potentiaali parhaaseen käyttöön.