Vähäpäästöinen työmaa
Jokiaro, Johannes (2024)
Jokiaro, Johannes
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vähäpäästöinen työmaa. Tavoitteena oli selvittää infrarakentamisen päästöjen suuruusluokkaa ja niiden laatua sekä tarkastella olemassa olevia vaihtoehtoja päästöjen vähentämiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää uusiomateriaalien ja kierrätysasfaltin roolia tierakenteissa ja niiden aiheuttamien päästöjen suurusluokkaa.
Työssä tarkasteltiin arviota infrarakentamisen päästöistä sekä sitä, miten päästöt jakaantuvat ja muodostuvat päästölähteittäin. Lisäksi tutustuttiin uusiomateriaaleihin sekä tierakenteen mitoitusperiaatteisiin, joiden avulla mitoitettiin tierakenne uusiomateriaaleista. Toteutuneen esimerkkirakenteen päästöt laskettiin infrarakentamisen kustannushallintaohjelmaa käyttäen. Lopuksi selvitettiin, minkälaisia sähkökäyttöisiä työkoneita markkinoilta on saatavilla.
Lopputuloksena saatiin selville uusiomateriaalisen tierakenteen päästöt. Tuloksia tarkasteltaessa havaittiin, että asfaltin osuus tierakenteen päästöistä on paljon suurempi kuin kiviaineksen. Kierrätysasfaltilla rakennepäästöt vähenivät kuitenkin merkittävästi. Myös sähkökäyttöisistä työkoneista löytyi erilaisia vaihtoehtoja, joilla on olennainen rooli päästöjen vähentämisessä.
Työssä tarkasteltiin arviota infrarakentamisen päästöistä sekä sitä, miten päästöt jakaantuvat ja muodostuvat päästölähteittäin. Lisäksi tutustuttiin uusiomateriaaleihin sekä tierakenteen mitoitusperiaatteisiin, joiden avulla mitoitettiin tierakenne uusiomateriaaleista. Toteutuneen esimerkkirakenteen päästöt laskettiin infrarakentamisen kustannushallintaohjelmaa käyttäen. Lopuksi selvitettiin, minkälaisia sähkökäyttöisiä työkoneita markkinoilta on saatavilla.
Lopputuloksena saatiin selville uusiomateriaalisen tierakenteen päästöt. Tuloksia tarkasteltaessa havaittiin, että asfaltin osuus tierakenteen päästöistä on paljon suurempi kuin kiviaineksen. Kierrätysasfaltilla rakennepäästöt vähenivät kuitenkin merkittävästi. Myös sähkökäyttöisistä työkoneista löytyi erilaisia vaihtoehtoja, joilla on olennainen rooli päästöjen vähentämisessä.