Positiivisen minäkuvan vahvistaminen yläkouluikäisille
Seppänen, Anni (2024)
Seppänen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119164
Tiivistelmä
Lapsuudessa myönteinen minäkuva vaikuttaa positiivisesti mm. koulumenestykseen, aktiivisuuteen sekä
sosioemotionaaliseen kehitykseen. Kielteinen minäkuva on usein yhteydessä oppimisvaikeuksiin, tunne
elämään sekä käyttäytymisen haasteisiin.
Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen luento yläkouluikäisille positiivisen
minäkuvan vahvistamisesta PowerPoint-- luennolla. Tavoitteena oli saada nuorille ymmärrys positiivisesta
minäkuvasta. Kehittämistyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia yläkouluikäisillä on
positiivisesta minäkuvasta sekä millainen on hyvä toiminnallinen luento.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kaksi yhden oppitunnin mittaista luentoa kahdelle yläkoulun luokille.
Kehittämistyön sisältö tarkentui selkeästi kouluterveydenhuollossa nousseiden tarpeiden mukaiseksi. Tunnit
tulevat olemaan nuoria osallistavia sekä toiminnallisia. Arvioinnin tunneista kerään anonyymisti visan
tuloksien perusteilla, sekä palautteena opettajilta
sosioemotionaaliseen kehitykseen. Kielteinen minäkuva on usein yhteydessä oppimisvaikeuksiin, tunne
elämään sekä käyttäytymisen haasteisiin.
Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen luento yläkouluikäisille positiivisen
minäkuvan vahvistamisesta PowerPoint-- luennolla. Tavoitteena oli saada nuorille ymmärrys positiivisesta
minäkuvasta. Kehittämistyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia yläkouluikäisillä on
positiivisesta minäkuvasta sekä millainen on hyvä toiminnallinen luento.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kaksi yhden oppitunnin mittaista luentoa kahdelle yläkoulun luokille.
Kehittämistyön sisältö tarkentui selkeästi kouluterveydenhuollossa nousseiden tarpeiden mukaiseksi. Tunnit
tulevat olemaan nuoria osallistavia sekä toiminnallisia. Arvioinnin tunneista kerään anonyymisti visan
tuloksien perusteilla, sekä palautteena opettajilta