3D-grafiikka ja pelimoottorit
Sillanpää, Otto (2014)
Sillanpää, Otto
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920578
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten 3D-mallit saadaan sellaiseen muotoon, että ne olisivat käytettävissä eri pelimoottoreissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luodaan 3D-malleja pelimoottoreihin, sekä miten 3D-mallinnusohjelmat ja pelimoottorit eroavat toisistaan, kun käsitellään 3D-malleja. Tässä työssä pelimoottoreina toimivat Valven Source sekä Epic Gamesin Unreal Engine 3. 3D-mallinnusohjelmista käytössä olivat Autodeskin 3ds Max 2014 ja Blender Foundationin Blender 2.71. Työssä luodaan molemmilla 3D-mallinnusohjelmilla kolmiulotteinen malli, joka tuodaan kumpaankin työssä käytet-tävään pelimoottoriin. Teoreettinen osa kertoo kolmiuloitteisen tietokonegrafiikan historiasta ja rakenteesta, sekä pelimoottorien perustoiminnoista ja 3D-mallinnustavoista. Taustatietoina ovat koulussa suoritettu 3D-mallinnuskurssi sekä kokemus Source ja Unreal Engine 3 pelimoottoreista.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luodaan 3D-malleja pelimoottoreihin, sekä miten 3D-mallinnusohjelmat ja pelimoottorit eroavat toisistaan, kun käsitellään 3D-malleja. Tässä työssä pelimoottoreina toimivat Valven Source sekä Epic Gamesin Unreal Engine 3. 3D-mallinnusohjelmista käytössä olivat Autodeskin 3ds Max 2014 ja Blender Foundationin Blender 2.71. Työssä luodaan molemmilla 3D-mallinnusohjelmilla kolmiulotteinen malli, joka tuodaan kumpaankin työssä käytet-tävään pelimoottoriin. Teoreettinen osa kertoo kolmiuloitteisen tietokonegrafiikan historiasta ja rakenteesta, sekä pelimoottorien perustoiminnoista ja 3D-mallinnustavoista. Taustatietoina ovat koulussa suoritettu 3D-mallinnuskurssi sekä kokemus Source ja Unreal Engine 3 pelimoottoreista.