Prosessijohtaminen terveydenhuollossa
Kokkonen, Jenni (2024)
Kokkonen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä on prosessijohtaminen terveydenhuollon alalla. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena käyttäen scoping-review menetelmää.
Tutkimusta varten tehty tiedonhaku toteutettiin keväällä 2024. Tiedonhaku tehtiin Pro-Quest, Emerald Insight, ScienceDirect, Taylor & Francis Online ja MEDLINE tietokannoista. Tiedonhaussa käytettiin tutkimussuunnitelmassa ennalta määritelty sisäänotto ja poissulku kriteereitä. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kymmenen kansanvälistä tutkimusta liittyen prosessijohtamiseen terveydenhuollon alalla. Valikoidun aineisto laatu arviointiin käyttäen Hawkerin laadunarviointikriteereitä.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitu aineisto analysointiin aineistolähtöisesti. Tulokset jakautuivat kolmeen kategoriaan, prosessinhallintataitoihin, teknologian rooliin ja kulttuurin sekä henkilöstön johtamiseen. Toimiakseen prosessijohtaminen vaatii tiedot prosessien hallitsemiseksi ja samanaikaisesti ymmärryksen terveydenhuollon alan ominaispiirteistä ja erityishaasteista. Alaa vahvasti säännöstelevät lait ja säädökset, asiakkaan rooli ja prosessien monimutkaisuus tekevät prosessijohtamisesta haastavaa, mutta hyvin tärkeää kustannustehokkaan toiminnan takaamiseksi. Teknologian merkitys prosessijohtamisessa nousi tuloksista vahvasti esiin ja valikoiduissa tutkimuksissa esiteltiin uusimpia innovaatioita teknologian hyödyntämisestä terveydenhuollon prosessien kehittämisessä ja niiden hallinnassa. Tärkeänä näkökulmana tuloksista nousi esiin organisaatiokulttuurin ja henkilöstön prosessiorientoitumisen sekä prosessilähtöisen ajatusmallin sisäistämisen merkitys liiketoiminnan menestystekijöinä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset antavat hyvän läpileikkauksen siihen mistä prosessijohtaminen muodostuu ja miten se ilmenee terveydenhuollon alalla. Tuloksien perusteella on myös nähtävissä jatkotutkimusaiheita esimerkiksi prosessijohtamisen teknisen osaamisen tiimoilta.
Tutkimusta varten tehty tiedonhaku toteutettiin keväällä 2024. Tiedonhaku tehtiin Pro-Quest, Emerald Insight, ScienceDirect, Taylor & Francis Online ja MEDLINE tietokannoista. Tiedonhaussa käytettiin tutkimussuunnitelmassa ennalta määritelty sisäänotto ja poissulku kriteereitä. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kymmenen kansanvälistä tutkimusta liittyen prosessijohtamiseen terveydenhuollon alalla. Valikoidun aineisto laatu arviointiin käyttäen Hawkerin laadunarviointikriteereitä.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitu aineisto analysointiin aineistolähtöisesti. Tulokset jakautuivat kolmeen kategoriaan, prosessinhallintataitoihin, teknologian rooliin ja kulttuurin sekä henkilöstön johtamiseen. Toimiakseen prosessijohtaminen vaatii tiedot prosessien hallitsemiseksi ja samanaikaisesti ymmärryksen terveydenhuollon alan ominaispiirteistä ja erityishaasteista. Alaa vahvasti säännöstelevät lait ja säädökset, asiakkaan rooli ja prosessien monimutkaisuus tekevät prosessijohtamisesta haastavaa, mutta hyvin tärkeää kustannustehokkaan toiminnan takaamiseksi. Teknologian merkitys prosessijohtamisessa nousi tuloksista vahvasti esiin ja valikoiduissa tutkimuksissa esiteltiin uusimpia innovaatioita teknologian hyödyntämisestä terveydenhuollon prosessien kehittämisessä ja niiden hallinnassa. Tärkeänä näkökulmana tuloksista nousi esiin organisaatiokulttuurin ja henkilöstön prosessiorientoitumisen sekä prosessilähtöisen ajatusmallin sisäistämisen merkitys liiketoiminnan menestystekijöinä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset antavat hyvän läpileikkauksen siihen mistä prosessijohtaminen muodostuu ja miten se ilmenee terveydenhuollon alalla. Tuloksien perusteella on myös nähtävissä jatkotutkimusaiheita esimerkiksi prosessijohtamisen teknisen osaamisen tiimoilta.