Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kintsugi-tekniikka keramiikan konservoinnissa

Mäkinen, Linda (2024)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Linda.pdf (2.460Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119241
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään kintsugi-tekniikkaan sekä toteutettiin kulhon korjaus perinteistä kintsugi-tekniikkaa käyttäen.

Kintsugi on korjaustekniikkana hyvin erilainen kuin länsimaalaiset keramiikan konservointitekniikat – vauriota ei häivytetä, vaan sen annetaan näkyä. Japanissa on myös erilainen lähestymistapa konservointiin kuin länsimaissa. Opinnäytetyössä pohditaan kintsugia konservoinnin näkökulmasta ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon kintsugi-esineitä konservoitaessa. Kuinka kulttuurierot vaikuttavat toimenpiteissä käytettäviin tekniikoihin ja materiaaleihin.

Kintsugi on haastava ja aikaa vievä prosessi, käytettävät materiaalit ja tekniikat on tunnettava hyvin. Sillä urushi, joka on kintsugin pääraaka-aine ei ole poistettavissa liuottimilla – virheitä on haastavaa tai jopa mahdotonta korjata. Urushia on kuitenkin käytetty korjauksissa vuosisatojen ajan ja se kestää hyvin aikaa.

Jokainen esine on yksilö ja on mietittävä tarkkaan mitä esineessä arvostetaan ja mitä halutaan säilyttää. Nämä seikat vaikuttavat myös käytettäviin materiaaleihin ja tekniikoihin. Länsimaalaisten konservointimateriaalien katsotaan vähentävän urushin japanilaisuutta ja täten myös sen kulttuurista arvoa. Ihanteellinen tapa konservoida urushi-esineitä olisi käyttää alkuperäistä vastaavia materiaaleja ja tekniikoita.

Teoriaosuus on tärkeässä roolissa, luoden pohjan tiedolle siitä mitä kintsugissa ja urushissa arvostetaan. Opinnäytetyössä kerrotaan mitä kintsugi on, sekä selitetään perinteisen ja modernin kintsugin erot. Käydään läpi kintsugin historiaa ja perehdytään kintsugin filosofiaan – japanilaiseen estetiikan käsitteeseen wabi-sabiin, joka on ajatus epätäydellisyyden arvon ja kauneuden arvostamisesta. Käydään läpi urushi-lakan ominaisuuksia sekä selitetään opinnäytetyön käytännön osuuden kannalta tarpeelliset kintsugi-tekniikan perusteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste