Sosiaalinen vastuu ja läpinäkyvyys vaateteollisuudessa
Näsi, Ansa (2024)
Näsi, Ansa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119148
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuu on noussut ajankohtaiseksi puheenaiheeksi vaateteollisuudessa. Vaateteollisuus työllistää satoja miljoonia ihmisiä, joten on erityisen tärkeää ottaa huomioon jokainen työntekijä koko toimitusketjussa. Kuluttajat ja erilaiset sidosryhmät odottavat yrityksien olevan yhä enemmän avoimempia toiminnastaan ja työntekijöiden olosuhteista. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui selvittää vaateteollisuuden yritysten sosiaalisen vastuun raportointia ja läpinäkyvyyttä.
Tämän opinnäytetyön rakenne muodostuu neljästä osasta, jotka ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset sekä pohdinta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää keskeisiä tutkimuksen kannalta tärkeitä teorioita, joita ovat sosiaalinen vastuu ja yritysten läpinäkyvyys sekä raportointi. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui dokumentit, joita analysoitiin kuluttajan näkökulmasta. Tutkimukseen valittiin neljä vaateteollisuuden yritystä, suomalaiset Luhta ja Halti sekä ruotsalaiset Haglöfs ja Peak Performance. Tutkimuksessa analysoitiin yritysten vastuullisuusraportteja ja nettisivuja. Näiden lisäksi tutkittiin ulkopuolisten tahojen tekemiä arviointeja yritysten sosiaalisen vastuun toiminnasta.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä mielenkiintoista tietoa vaateteollisuuden yritysten sosiaalisesta vastuusta ja läpinäkyvyydestä. Tutkimuksessa saatiin selville, mitä erilaisia sosiaalisen vastuun edistämisen keinoja yritykset sisällyttivät toimintaansa. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta yritysten osoittavan vahvaa sitoutumista ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Yritykset näyttävät hyvää esimerkkiä sosiaalisen vastuun edistämisestä, vaikka läpinäkyvyyden suhteen onkin vielä parannettavaa.
Tämän opinnäytetyön rakenne muodostuu neljästä osasta, jotka ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset sekä pohdinta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää keskeisiä tutkimuksen kannalta tärkeitä teorioita, joita ovat sosiaalinen vastuu ja yritysten läpinäkyvyys sekä raportointi. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui dokumentit, joita analysoitiin kuluttajan näkökulmasta. Tutkimukseen valittiin neljä vaateteollisuuden yritystä, suomalaiset Luhta ja Halti sekä ruotsalaiset Haglöfs ja Peak Performance. Tutkimuksessa analysoitiin yritysten vastuullisuusraportteja ja nettisivuja. Näiden lisäksi tutkittiin ulkopuolisten tahojen tekemiä arviointeja yritysten sosiaalisen vastuun toiminnasta.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä mielenkiintoista tietoa vaateteollisuuden yritysten sosiaalisesta vastuusta ja läpinäkyvyydestä. Tutkimuksessa saatiin selville, mitä erilaisia sosiaalisen vastuun edistämisen keinoja yritykset sisällyttivät toimintaansa. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta yritysten osoittavan vahvaa sitoutumista ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Yritykset näyttävät hyvää esimerkkiä sosiaalisen vastuun edistämisestä, vaikka läpinäkyvyyden suhteen onkin vielä parannettavaa.